platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
företagsköp
LaPrensa
köper Blick Möteskonsult.
på nya uppdrag
Hans Kanold
lämnar Safehotels Alliance.
Utan spaning - ingen aning
Framtidsspaning
om digital utveckling på årets SETT SYD.
Omvärldsanalys
Deltagare från 16 länder
samlas i Växjö på stor konferens om Östersjösamarbete.
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
RSS
rss_icon
Länkar
Eskilstuna startar convention bureau

Ur Eskilstuna-Kuriren den 2 juli 2009:

”Turismen är viktig för Eskilstuna. Den skapar jobb och drar in mycket pengar till människor, företag och kommun. Idag omsätter turismen 570 miljoner kronor och under de senaste åren har vi haft en bättre utveckling än riksgenomsnittet, om än från en låg nivå jämfört med andra ’turiststäder’. Vår utmaning är att nu gå från en ganska normal nivå till en hög nivå – vilket bland annat handlar om värdskap och engagemang.

Det du tar upp angående dåligt bemötande handlar om just värdskap, och visar att vi måste bli bättre på det. Därför har vi sedan tidigare planerat att tillsammans med kommun genomföra utbildningar och informationsaktiviteter inom värdskap i höst/vinter för företag som tar hand om besökare och framtida gäster i staden.

Det andra nyckelordet, engagemang, handlar om att vi alla i Eskilstuna måste känna stolthet och delaktighet. För som du skrev i din insändare – det som ger mest klirr i kassan är besök, möten och övernattningar från affärsturister. Ett exempel på engagemang är att ett 20-tal företag inom besöksnäringen nu startar Eskilstuna Convention Bureau – för att gemensamt få fler kongresser och möten till Eskilstuna. Och bli ännu bättre på att ta emot och ta hand om våra besökare. Ett arbete där vi hoppas få hjälp av stolta Eskilstunabor och företagare som bidrar till att sälja in Eskilstuna som mötesstad.”

Patrik Andersson, turistchef, Eskilstuna Marknadsföring AB