platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/thomas_brühlxx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Turismen till Sverige fortsätter öka
Trots stark kronkurs och haltande världsekonomi fortsätter turismen till Sverige att växa rekordartat, visar siffror från Tillväxtverket/SCB. Under augusti och september ökade turismen från utlandet med hela 13 respektive 12 procent och totalt under året har turismen hittills vuxit med 5 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Även de senaste årens höst- och vintersäsonger visar ett ökat resande till Sverige.

Den svenska kronkursen har stärkts med omkring 10 procent det senaste året. Parallellt med oro i många av världens ekonomier, inte minst i euro-området och USA, hade man kunnat vänta sig minskat resande till Sverige. Men trots det kan VisitSweden presentera glädjande siffror från Tillväxtverket/SCB som visar på raka motsatsen. Turismen till Sverige ökar och en synnerligen stark tillväxt syntes under sensommaren och den tidiga hösten. De senaste årens ökande resande under höst- och vintersäsongen har också befäst Sverige som ett intressant resmål även utanför det man traditionellt menar med högsäsong.

– Med en stark kronkurs parallellt med ekonomisk oro i vår omvärld har 2010 varit ett elddop för svensk turism. Trots att yttre faktorer har spelat emot oss, så har vi klarat oss över förväntan. Sverige har uppmärksammats som ett intressant alternativ för européer, amerikaner och ryssar, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Strömmarna av turister till Sverige visar att Sverige är attraktivt under årets alla månader. VisitSwedens analyser visar att besökarna är intresserade av den typiskt svenska livsstilen, upplevelser i naturen från norr till söder och kulturutbudet i storstäderna.

– Vårt ansvar nu är att se till att förstärka varumärket Sverige. Vi har lyckats få hit många turister, men nu ska vi fortsätta se till att ännu fler får upp ögonen för upplevelser i Sverige. Orsaken till framgången är förbättrad tillgänglighet med flyg, båt, bil och tåg, mer effektiv marknadsföring och träffsäker internationell marknadsföring samt ett antal starka destinationer, säger Thomas Brühl.