platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Destinationsutveckling av Skåne ska ge sex miljarder mer

Idag, den 15 november 2010, presenterar Tourism in Skåne den första av fyra strategiska rapporter om hur Skåne ska bli en av Sveriges två mest besökta destinationer. Målet är att öka intäkterna från besöksnäringen i Skåne till 24 miljarder kronor per år, en ökning med över sex miljarder (34 procent). Det är en tillväxt som är betydligt högre än de flesta andra näringar i Skåne.

Tourism in Skåne bjuder i och med denna satsning också in 3 500 företag och 33 kommuner att delta i strategi- och utvecklingsarbetet.

– Konkurrensen inom besöksnäringen är mycket hård. För att lyckas i den här branschen krävs samarbete och samverkan. Ingen aktör kan ensamt lyckas med detta. Tillsammans kan vi skapa en mycket positiv utveckling och skapa tusentals nya jobb, säger Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Vattenriket i Kristianstad, "coola Malmö", "Drömresan", Skånes 75 golfbanor och 150 offentliga trädgårdar är några av de goda exempel som lyfts fram som attraktioner med stor tillväxtpotential.

Rapporten innehåller även en kartläggning av utvecklingsprojekt inom besöksnäringen i alla Skånes kommuner samt en intervju med bygg- och fastighetsentreprenören Mats Paulsson. Paulsson ger sin syn på hur Peab-koncernen utvecklar besöksnäringen genom samarbete med offentlig sektor och korsmarknadsföring mellan Bjärehalvön och Åre/Sälen.

Företagarna och kommunerna i Skåne har några veckor på sig komplettera rapporten med idéer, prioriteringar och ytterligare initiativ för destinations- och produktutveckling. Under första halvåret nästa år kommer ytterligare två rapporter från Tourism in Skåne som behandlar tillgänglighet och gemensam bokningsplattform samt marknadsföringen av Skåne som destination. De tre rapporterna summeras i en strategi- och handlingsplan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta

Tourism in Skåne är Skånes marknadsföringsbolag med uppdrag att locka fler besökare till Skåne. Ägare är Business Region Skåne där Region Skåne äger 85% och Kommunförbundet Skåne 15%. Tourism in Skåne samverkar och synkroniserar det strategiska arbetet med Svensk Turism AB som nyligen utvecklat en nationell strategi för besöksnäringen.

 

Länkar (öppnas i nya fönster)

Ladda hem hela rapporten om Produkt och Destinationsutveckling i Skåne

Läs mer på skane.com/strategi

 

Bilden: Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne.