platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Utan spaning - ingen aning
Framtidsspaning
om digital utveckling på årets SETT SYD.
Omvärldsanalys
Deltagare från 16 länder
samlas i Växjö på stor konferens om Östersjösamarbete.
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
RSS
rss_icon
Länkar
David Magliano och Peter Draper till Eventdagarna 2010
Årets upplaga av Eventdagarna blir ett branschevent som lockar tunga internationella namn som PR-gurun David Magliano och sponsrings- och brandingspecialisten Peter Draper. Här möts Bert Karlsson, Erika Johansson, Jonas Woxberg och Susanne Gunnarsson i ett talarrally och här presenteras intressanta case med stora event och varumärkeslanseringar som Ishockey-VM 2012/2013, STCC och Brands of Sweden. Den 15-16 september möts branschen på Svenska Mässan i Göteborg.

– Intresset för Event Marketing fortsätter att växa. Totalt omsatte Eventbyråerna 4,6 miljarder år 2009. Även om Event Marketing minskade sin omsättning under lågkonjunkturen 2009 visar branschen en mycket stark tillväxt under inledningen av 2010. Genom Eventdagarna vill vi få beslutsfattare, beställare och kommunikatörer att förstå den kraft det finns i Event Marketing, säger projektledare Beatrice de Maré Peterson.

På bara två år har Eventdagarna etablerat sig som branschens viktigaste mötesplats. Ett forum där man gör affärer och formar framtidens marknadsföring, möten och evenemang.

– Vi har redan nu 150 utställare och räknar med 3000 fackbesökare, allt från beslutsfattare till eventbokare, kommunikatörer, sponsor- och marknadsansvariga. Vi kommer att skapa ett ”event i eventet” där tanken är att besökarna på ett inspirerande sätt ska få verktygen till hur man lyckas med Event Marketing. Genom att lyssna till intressanta case kan besökarna dra lärdom från stora event som årets kungabröllop och mindre lokala satsningar.

En nyhet för i år är det talarrally där uppskattade föreläsare som Bert Karlsson, Erika Johansson, Jonas Woxberg och Susanne Gunnarsson ger ett kort smakprov på just sin föreläsning.

För första gången kommer det nyinstiftade priset Marknadskronan att delas ut för att främja och höja intresset för marknadsföringskampanjer och produktioner inom olika media. En namnkunnig jury håller som bäst på att plocka fram den kampanj som har genomförts på bästa sätt och med bästa effekt.

– Marknadskronan belönar de företag som gjort den bästa integrerade reklamen för den västsvenska marknaden. Marknadskronan är medie- och branschoberoende, men tävlande kampanjer ska ha varit publicerade i minst två kanaler. Ännu ett pris är Narrenpriset, vilket kommer att delas ut till en skicklig person inom branschen.

Ytterligare en nyhet under Eventdagarna är det specialchartrade tåg som tar besökare från Stockholm direkt till dörren utanför mässlokalen i Göteborg.

– Eventet startar redan på tåget och fortsätter sedan under de två dagarna inne på mässan, säger Beatrice de Maré Peterson.

I mässhallen kommer de som vill lära mer om sponsring att kunna prata med kunniga på området i ett nyinrättat Rättighetsforum. På scen under Eventdagarna och på kvällens branschfest uppträder artister som Lili & Susi, Jenny Berggren, LaGaylia och magikern John Houdi.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Event Marketing handlar om att samordna all kommunikation runt ett eget skapat eller sponsrat event. Tanken är att stärka det egna varumärket genom att samla målgruppen i en upplevelse där företagets budskap och kärnvärden kommuniceras som en del i den totala marknadsföringsmixen.