platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
företagsköp
LaPrensa
köper Blick Möteskonsult.
på nya uppdrag
Hans Kanold
lämnar Safehotels Alliance.
Utan spaning - ingen aning
Framtidsspaning
om digital utveckling på årets SETT SYD.
Omvärldsanalys
Deltagare från 16 länder
samlas i Växjö på stor konferens om Östersjösamarbete.
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
RSS
rss_icon
Länkar
Direktlinje mellan Luleå och London Heathrow

SAS öppnar en ny direktlinje mellan Luleå Airport och London den 6 november. Varje lördag flyger SAS ett plan med 120 säten mellan Luleå Airport och London Heathrow, en av världens största flygplatser. Priser börjar från 695 kronor, inklusive alla skatter och avgifter. Flyget avgår 11.20 från Luleå Airport landar London Heathrow 13.35. Planet vänder och lämnar Heathrow 15.35 för att landar Luleå Airport 19.50 (lokala tider).

– Vi är väldigt glada över att erbjuda en direktlinje mellan norra Sverige och London, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS. Det gör det enklare och smidigare för många norrlänningar att ta sig till London, samtidigt som det finns ett stort intresse i England att besöka Lappland och de fantastiska turistupplevelser som finns i närheten av Luleå.

Den nya linjen är ett resultat av partnerskapet mellan det regionala samarbetsprojektet City Break to Swedish Lapland, Swedavia, Visit Sweden samt Swedish Lapland.

En viktig del i SAS beslut är att de utöver tron på tillräcklig utgående trafik inom Luleå Airports upptagningsområde tror på den regionala turistnäringens förmåga att skapa inkommande turism. Turistnäringen har bra produkter för den brittiska marknaden och vi har på ett trovärdigt sätt kunnat visa att vi tillsammans med våra partners har ekonomiska medel och kunnande för att bedriva aktiv marknadsföring av regionen och våra produkter i Storbritannien. En mycket viktig roll har spelats av Swedavia som bidragit med kompetens samt ekonomiska incitament för att skapa ny trafik på sina regionala flygplatser.

Partnerskapets roll är nu att genomföra marknadskampanjer på den brittiska marknaden med start under hösten 2010 och i detta arbeta är det av avgörande betydelse att vi fått med Visit Sweden’s Londonkontor.

– Det är även avgörande för vår framgång att vi nu lyckas säkra regionala medel för att fortsätta bedriva marknadsföring under åren 2011-12. Projektet City Break to Swedish Lapland avslutas 2010-12-31. Det är också en förutsättning för att vi skall kunna fortsätta arbetet tillsammans med Visit Sweden. I stort sett samtliga av projektets tidigare finansiärer har för avsikt att fortstätta med ny, och i många fall större, finansiering under perioden 2011-12. Vi har med denna medfinansiering i ryggen gått in med en ansökan till Tillväxtverket för nya EU-medel.

City Break to Swedish Lapland (2008-06-01—2010-12-31) är ett projekt finansierat av turist-organisationerna Visit Luleå(projektägare)/Boden Turism/Pite Presenterar/Vildmarksälven Älvsbyn, kommunerna Kalix/Älvsbyn/Boden/Piteå/Luleå, Piteå Havsbad, Swedavia, Länsstyrelsen, Längmanska företagarfonden och EU´s strukturfonder.

– Projektets mål är att öka antalet utländska gäster inom den regionala turismen genom att skapa ett internationellt direktflyg via Luleå Airport och därefter marknadsföra vår region och dess produkter på gästernas avresedestination.