platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/patric_sjöbergxx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Stockholmsmässans vd, Patric Sjöberg, ny ordförande för Fairlink
Patric Sjöberg, vd på Stockholmsmässan, har tagit över ordförandeskapet för Fairlink, en intresseorganisation för de ledande mässarrangörerna i de nordiska länderna. Fairlink har som främsta syfte att öka intresset för och kunskapen om mässan som marknadsförings- och säljkanal.

Varje år sker cirka 20 miljoner möten på mässorna i Sverige. Möten där hela branschen samlas och som ger ett unikt tillfälle för alla inblandade att utbyta idéer, kunskap och inte minst göra affärer. De största mässarrangörerna samlas i en gemensam branschorganisation, som nu har fått en ny ordförande när Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg tar över klubban i Fairlink.

– Rätt använda är mässor det mest kostnadseffektiva sättet att få till lönsamma möten och utveckla affärsrelationer. Fairlink har en viktig uppgift i att föra ut budskapet om hur viktigt det personliga affärsmötet är, och att inte underskatta det förtroende som skapas när man möts öga mot öga, säger Patric Sjöberg.

I dessa tider när det ständigt dyker upp nya digitala mötesplatser kan det ifrågasättas om det fortfarande finns ett behov av att mötas fysiskt.

– Att mötas är naturligt, människor har alltid mötts och kommer alltid att vilja mötas. Vi ser ingen motsättning mellan digitala och fysiska möten, tvärtom blir nätet ett sätt att både förbereda ett mässbesök och även dela med sig av upplevelsen efteråt. Men det är bara genom det personliga mötet som besökarna kan uppleva och jämföra produkter med alla sina fem sinnen, och samtidigt prata med andra som är där och delar samma intresse som de själva, fortsätter Patric Sjöberg.

Medlemmar i Fairlink är Stockholmsmässan, Svenska Mässan, Elmia, Kistamässan, Nolia, danska Bella Center, Norges Varemesse och Finlands Mässa.