platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Bornholm startar Convention Bureau

Sören Damstrup är en välkänd profil inte bara i den danska mötesindustrin utan också internationellt, bland annat genom MPI (Meeting Professionals International, världens största nätverk inom den globala mötesindustrin med nästan 24 000 medlemmar). Nu har Sören fått ett treårigt konsultuppdrag att bygga Bornholm som en mötesdestination och därmed starta Bornholm Convention Bureau. Uppdaget ligger under Business Center Bornholm.

Sören Damstrup var tidigare marknadschef på VisitDenmarks London-kontor, därefter innehade han posten som internationell sälj- och marknadschef för Wonderful Copenhagen, bland annat med ansvar för Köpenhamns utveckling inom mötesindustrin genom Meetingplace Wonderful Copenhagen. Därefter arebtade Sören som sälj- och marknadsdirektör för en av Danmarks största DMC:er  i Danmark. Han har också varit President för dansk MPI.

– Jag ser stora möjligheter att lyfta Bornholms mötesindustriutveckling. Vi starter nästan från noll i de här frågorna. Nu ska vi bygga en organisation som samlar alla de goda krafterna på Bornholm där vi har möjligheter att ta emot möten, incentivegrupper och inte minst studiegrupper, säger Sören Damstrup. Alla danskar känner Bornholm som ett turistparadis, men nu är det dags att visa att Bornholm har alla förutsättningar för att också bli en intressant marknad för alla mötesköpare, inte bara i Danmark utan också från Sverige.

Bornholmstrafiken går från Ystad minst sju gånger per dag med direkttåg till Köpenhamn på drygt en timme, samt finns det också bussar som till istort sett varje avgång går från centrala Köpenhamn til Ystad och färjorna.

Bornholm har skapat en strategi for hela ön under namnet "Bright Green Island", där miljö miljøet och Corporate Social Responsability (CSR) är i högsätet.

– Bornholms gröna profil kommer att vara viktig i alla marknadskommunikation när det handlar om möten på Bornholm, säger Sören Damstrup.

Sedan september 2009 har Sören Damstrup arbetat md sin egen DMC-byrå: Absolute Scandinavia och vid sidan om arebtat som konsult  där han bland annat samarbetata med  Hotel- & Restaurantskolen som extern lärare. Från den 17 maj ansvarar han för uppbyggnaden av Bornholm  Convention Bureau.

Søren Damstrup är 49 år, innehar styrelseuppdrag  i Danmarks Rejsebureau Forening, i MPI Danmark, i vnr.tv, som producerar filmade nyheter och presentationsfilm samt också i den nyligen etablerade 'Tænketank' TII (Tourism Intelligence Institute).