platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Regus: Företag världen över optimistiska inför framtiden

Två tredjedelar av företag världen över tror sig kunna öka sin omsättning under 2010, visar en ny undersökning från Regus.

Studien har besvarats av över 11 000 personer i 13 länder. Mest optimistiska inför framtiden är företag i Sydafrika och Indien. Där tror åtta av tio företag att de kommer öka sin omsättning under året. Det är endast i Frankrike och Belgien man tvivlar; där tror bara hälften av de tillfrågade att ljusare tider väntar.

Med förhoppningar om en förbättrad ekonomi ser framtiden ljus ut för många branscher. Företag måste dock använda sina erfarenheter från lågkonjunkturen 2008 och 2009 för att kunna förändra sina affärsstrategier. Dessa förändringar bör göras innan den stundande konjunkturvändningen sker. Så hur ser då lösningen för 2010 ut?

Mark Dixon, vd och grundare av Regus, ger sju tips på vad företag bör tänka på inför 2010:

1. Tänk litet. Både stora och små företag har mycket att lära sig av mindre företag. Enligt Regus undersökning är företag med färre än 50 anställda betydligt mer optimistiska inför framtiden, vilket tyder på att den ekonomiska återhämtningen kommer att ledas av dem. Mindre företag är ofta hungrigare och mer fokuserade på omvärlden. De lägger sin energi på att vårda och behålla sina kund- och marknadsrelationer medan större företag brottas med interna problem såsom kostnadseffektivisering och bemanning.

2. Åk utomlands. Låt inte statsgränser stå i vägen. Kina, Indien och andra tillväxtekonomier har stor potential för att växa ytterligare. I samband med att kommunikationsteknologi blir allt billigare och mer avancerad blir det mer lönsamt att göra affärer utomlands. Det är dock av viktigt att noggrant undersöka nya potentiella marknader och att hitta rätt samarbetspartners, annars kan det hela komma att kosta mer än vad det ger.

3. Arbeta smartare. Företag världen över är mycket medvetna om vad deras personal kostar, men missar ofta andra utgifter. För majoriteten av företag är hyran den största utgiften efter personalkostnad. Hela 95 % av de tillfrågade vet inte hur mycket de kan spara på att dra ner på hyreskostnaderna. Undersök mer flexibla alternativ istället för att binda upp företaget på dyra hyreskontrakt. Detta kan vara korttidskontrakt eller att låta anställda arbeta på distans. Distansarbete kan minska ett företags utgifter med upp till 60 % samtidigt som det skapar mer motiverad personal.

4. Kör miljövänligt. Dra nytta av mer energieffektiva lösningar. Energisnåla monitorer, bättre ventilation och mer effektiv belysning kan minska utgifterna rejält. Energimyndigheten med flera kan tipsa om energieffektiva lösningar. Distansarbete och virtuellt arbete medför också kostnadsbesparingar, och bidrar även till att minska företagets koldioxidutsläpp.

5. Se er omkring. Återhämtning eller inte; vissa branscher har blomstrat även under lågkonjunkturen. Ett exempel på detta är telekomindustrin som är stark världen över; numera installerar även många tillväxtekonomier ny mobil teknologi. En annan bransch som klarat sig bra är miljöteknik, detta tack vare köpstarka investerare. Såväl stora som små företag bör se sig om efter möjligheter inom växande branscher, och hålla ögonen öppna efter nya öppningar och möjligheter.

6. Outsourca. Fokusera på intäktsgivande aktiviteter och outsourca resten av verksamheten. Genom att låta administration och support skötas av andra kan företag fokusera på det de gör bäst.

7. Nätverka. Att nätverka är det ett av de viktigaste sätten att hitta nya kunder och kontakter, och få information och råd. Det är även ett av de enklaste sätten att skapa nya affärer.

Undersökningen besvarades av över 11,000 personer i följande 13 länder: Indien, Sydafrika, Kanada, Australien, Kina, Tyskland, USA, Nederländerna, Mexico, Belgien, Frankrike, Storbritannien och Spanien.