platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordstort intresse för Swedish Lapland från utländska besökare

SCB har presenterat turiststatistik för året 2009. I Sverige som helhet ökade antalet gästnätter med 2,1 procent, trots lågkonjunkturen. De utländska gästnätterna ökade under året med 3,4 procent. Den stora vinnaren i den utländska ligan var destinationen Swedish Lapland som uppvisar en ökning av de utländska gästnätterna med hela 18,7 procent! De hade även den största ökningen i antal med 114,000 nya gästnätter från utländska besökare. Totalt sett ökade Swedish Lapland med 2,4 procent.

– Det är mycket glädjande att se att de marknadsföringsinsatser som alla i besöksnäringen i Swedish Lapland har gjort tillsammans ger ett så bra resultat. Speciellt bra är det att se att vår del av världen är intressant för de utländska besökarna och att de uppfattar Swedish Lapland som ett konkurrenskraftigt resmål. De prognoser som finns tyder på att den stora ökningen av gäster i framtiden kommer att komma just från de utländska marknaderna, säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland har nyligen lanserat sin nya webb som är uppbyggd enligt den nya tidens sätt att kommunicera. De kommunicerar även på facebook och på Twitter för att få interaktion med nuvarande och potentiella gäster.

--------------------------------------------------------------------------

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige. Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2008-2010.