platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Utan spaning - ingen aning
Framtidsspaning
om digital utveckling på årets SETT SYD.
Omvärldsanalys
Deltagare från 16 länder
samlas i Växjö på stor konferens om Östersjösamarbete.
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/matlagning_på_ysbxx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Ystad Saltsjöbad i stark medvind
Sedan ägarbytet i maj 2007 har den positiva utvecklingen gott fort på Ystad Saltsjöbad/YSB. Ett nytt utvecklingskoncept med inriktning på en betydligt högre servicenivå och mer genomtänkt design i hela inredningen, placerar hotellet allt högre på listan över intressanta resmål inte bara i regionen och Sverige, utan har också öppnat dörrarna till Danmark som nu svarar för tio procent av omsättningen. Omsättningen har sedan övertagandet ökat med nära 80 procent.

I fjol vann Ystad Saltsjöbad/YSB både tillväxtpriset och utsågs till bästa företag i regionen. Den unga ägargruppen har en offensiv vision när det gäller att ta marknadsandelar samt att vinna gästernas hjärtan. Den danska marknaden bearbetas som en del av hemmamarknaden genom satsningar på media, mässor och med nya säljare. Gästernas omdömen har blivit så positiva att man redan kan prata om att det blir allt fler ambassadörer för hotellet. Det fantastiska läget på stranden och Österlens mat- och kulturtraditioner är starka säljargument som tillsammans med ett ungt internationellt företagande tar YSB allt högre på bokningsföretagens listor. YSB är också medlemmar i flera internationella nätverk i mötesindustrin som MPI (Meeting Professionals International med 25 000 medlemmar i hela världen) och SITE (Society of Incentive Travel Executives), nätverk där man som företag också är professionellt aktiv.

 

Matlagning för företag och privatgäster

Nu tar YSB ytterligare ett steg in i den gastronomiska världen med en stor satsning på matlagningskurser för företag och privata gäster. En köksstudio har skapats tänkt för grupper på upp till 30 personer där gästerna tillsammans med hotellets välmeriterade kockar får laga sin egen middag efter att först ha besökt leverantörer som exempelvis Raskarums kyckling och Vilhelmdals gårdsmejeri och flera andra lokala matproducenter. I matlagningsstudion finns väl tilltagna ytor för alla nivåer av lärlingar att öka sina kunskaper. Två nya vinrum förstärker matstudion som dessutom har utsikt över terrassen, havet och horisonten.

 

Boat House

Knappt 50 meter ifrån hotellet ligger en avskild, fristående byggnad med öppen brasa och bastu. Här kan grupper upp till 16 personer mötas och ha egen kock. Tanken är att ledningsgrupper och mindre sällskap ska kunna skräddarsy sin heldag här och bara tio meter från stranden. Inredningen är i Newportanda med rustika inslag av skinnsoffor och skiffergolv.

 

Blackpool

Två nya utomhuspooler invigs i mitten av februari. De har stora trädäck att sitta och sola på samt havsutsikt året runt. Poolerna håller cirka 38 graders värme, är så kallade infinity-pooler och ligger i direkt anslutning till spa-avdelningen.

 

Foto: Några av de första deltagarna i Matrundan, vars matlagningsdel genomförs i den nya matstudion på YSB. Här i stark koncentration lyssnande på köksmästaren Joakim Vollmer.