platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
företagsköp
LaPrensa
köper Blick Möteskonsult.
på nya uppdrag
Hans Kanold
lämnar Safehotels Alliance.
Utan spaning - ingen aning
Framtidsspaning
om digital utveckling på årets SETT SYD.
Omvärldsanalys
Deltagare från 16 länder
samlas i Växjö på stor konferens om Östersjösamarbete.
hotellutveckling
Dubai toppar listan
över hotell som invigs 2018.
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
RSS
rss_icon
Länkar
Janne Björge lämnar Nine Yards efter 14 år.

– 22 januari 2011 så åkte vi till Las Vegas med ledningsgruppen för en Business Mastery med Anthony Robbins. Fem dagar, all vaken tid. Jag skrev många listor och planer för framtiden, satte upp spännande mål och actions. Byrån skulle bli vuxen, bli ännu bättre. Slutmålet var en så stark plattform att jag kunde kliva ur byrån med rak rygg. Att byrån skulle vara stark, med ledarskap som kan ta byrån hela vägen. The whole Nine Yards… Jag är framme nu, säger Janne Björge i en kommentar till den planerade avlämningen.

– Under veckan har mina kollegor fått beskedet att jag nu lämnar Nine Yards efter underbara 14 år. Vi startade från ingenting och byggde något fantastiskt… Närmare 1.5 miljarder kronor i omsättning och 2500 genomförda kampanjer under min blygsamma ledning. Vi har vunnit priser i alla tävlingar vi ställt upp i, både i Norden och Europa. Både kreativt och i ”nöjd kund” mätning - Starkare än nu har Nine Yards aldrig varit.

 

Vad ska du göra nu är den klassiska frågan?

– Jag vill jobba ännu mer med att "sätta fötter på strategier”. Jag vill stå ännu fler på scener och inspirera, väcka människor och få dem att vilja göra sitt bästa och det senaste året har jag gjort mest det. Jag lämnar byrån innan sommaren och det är med både lycka och sorg, med mycket skratt och kanske nån tår, men nu är det dags för byrån att växa vidare med stabilt ledarskap och för mig att hitta ett tempo och ett ansvar som passar mig bättre framåt. Det är mycket ansvar att driva byrå med nästan 60 personer, att bygga varumärke, presentera projekt, engagera sig i branschföreningar och skolor, men jag har älskat varenda minut.

– Nu är det tid för mig att andas ut, låta axlarna åka ner, och välja projekt varsamt, där jag skapar värde på riktigt. Jag kommer alltid finnas här för dig och blir glad om vi hittar tid att snacka vidare, vänskapen är inte förändrad alls. Samma nummer, samma Facebook, samma sanningar, samma människa. Lite så, säger Janne Björge.

En del av sin tid framöver, förutom att familjen ska få sin beskärda del är att han har  investerat i den Londonbaserade byrån The Experience is the marketing som drivs av den mångåriga kompanjonen Kevin Jackson. Ett annat nytt ben blir en satsning på bolaget Second Opionion som han driver tillsammans med ett gäng väldigt välmeriterade personer. Dessa är: Fabian Bengtsson, ägare av och tidigare vd på Siba/NetOnNet. David Sandström, tidigare vd på DDB Stockholm. Farfar-grundaren Matias Palm-Jensen. Jessica W Sandberg, River, tidigare SOS Barnbyar. Navid Modiri, samtalsaktivist och processledare och Anna Frankzen Starrin, trendanalytiker.

– Vi ska hjälpa företag att testa sina visioner och affärsidéer gentemot vårt gäng som är både tungt och erfaret. Här får de företag som vill enkelt en second opinion på sina tankar. Vi har mågna olika perspektiv från egna erfarenheter och vår avsikt är att göra deras idéer vassare. Ddet är otroligt spännande att få hänga med dessa människor. De är genier hela bunten, säger Janne Björge.