platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Saudi Arabien satsar 70 miljarder på mötesindustrin

KUNGARIKET SUDI ARABIEN lanserar sin första internationella kampanj för att marknadsföra landet som en destination för möten, incentives, kongresser och mässor genom att ställa ut på IMEX  i Frankfurt för första gången.

Med stöd av en PR-kampanj som planerats och implementerats av Londonbaserade Clareville Communications kommer denna marknadsaktivitet som genomförs av den Saudiarabiska kommissionen för turism och nationalarv  (SCTH) i samarbete med Saudi Exhibition and Convention Bureau att belysa det omfattande utbudet med fler än 600 förstklassiga hotell, kongressanläggningar och mässhallar som finns i alla de ledande städerna över hela landet.

Marknadsinitiativet är ett praktiskt steg i linje med Vision 2030, som offentliggjordes i april 2016, och beskriver hur ekonomisk och social politik ska prioritera om rikets ekonomi bort från sitt beroende av olja. Att bli värd för stora Business Events är ett de fokus på snabbare reformer man nu satsar på. Detta tillsammans med  turism och särskilt religiös turism, ska generera stora framtida intäkter för landet likväl som att kraftigt öka sysselsättningen.

Enligt det som kallas The National Transformation Plan, som är själva hjärtat i Vision 2030, investerar  SCTH nästan ofattbara 26 miljarder SAR (= 7 miljarder $ dollar) på stora initiativ runt om i landet.

Saudi Exhibition and Convention Bureau har endast funnits i fyra år och skapades med ett srakt mandat att utveckla mötesindustrin.

– Som världsomspännande mässa för incentiveresor, möten och evenemang är IMEX i Frankfurt det perfekta stället för att vi ska möta tusentals inflytelserika evenemangs- och mötesköpare ansikte  mot ansikte och visa dem möjligheterna i Saudiarabien och de många fantastiska faciliteter som vi kan erbjuda dem, säger Tariq A. Al-Essa, vd för Saudi Exhibition and Convention Bureau.

 

Foto: Anjum Hotel Makkah, Mecka, Saudiarabien, ett av 600 förstklassiga hotell.