platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic inleder samarbete för att minska matsvinnet

För halva priset eller lägre kan du nu köpa hotellfrukost, lunch, konferensfika eller middag som blivit över från dagens servering på Scandichotell i hela Sverige. Genom ett par enkla klick i appen Karma är du med och räddar mat som annars skulle ha kastats. Samarbetet mellan Scandic Sverige och Karma är rikstäckande med hittills cirka 30 anslutna Scandichotell och fler är på väg in.

Idag produceras mat för nio miljarder människor i världen, trots att vi ”bara” är drygt sju miljarder. I Sverige står restaurangbranschen för cirka 500 000* ton matavfall per år. Matavfallsfrågan är viktig på Scandic som har cirka 80 hotell med tillhörande restauranger i Sverige, vilket gör Scandic till en av de största restaurangkedjorna i landet. Med det kommer även ett ansvar och en ambition att minska CO2-utsläppen. Varje år har Scandichotellen i Sverige cirka sex miljoner gäster, sedan 2013 har avfallet minskat med 50 gram per gäst, från 120 gram till 70 gram, vilket gett en total minskning av matsvinn på 300 ton. Så ju färre rätter som läggs ut i appen desto bättre.

– Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna, det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics restaurangverksamhet i Sverige.

Scandic blir den första hotellkedjan i Sverige att ansluta sig till det unga start-up-företaget Karma som sedan start haft en fantastisk tillväxt med cirka 4000 nya användare i veckan och en app som trendar på appstore. Karmas vision är att genom bästa och mest användarvänliga digitala tjänster underlätta för restauranger och caféer att sälja den mat som annars skulle kastats. Idag har Karma 40 000 aktiva användare och cirka 230 anslutna restauranger och caféer.

– Responsen från både konsumenter och restauranger har varit helt otrolig. Vi hade inte förväntat oss en sådan stark tillväxt redan från dag ett. Att Sveriges ledande hotellkedja nu väljer att samarbeta med Karma är ett fantastiskt bevis på att vår tjänst verkligen fungerar och hjälper våra kunder att minska sitt matsvinn på ett enkelt sätt, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.

Scandic arbetar sedan många är tillbaka med hållbarhet som ett av fokusområdena för koncernen. 1993 bestämde man sig för att bli en ledande aktör inom hållbarhet. ”Häng-upp-handduken” är till exempel en Scandic-idé som nu blivit till standard inom hotellvärlden. 1999 fick Scandic sin första Svanen-märkning.

Karma hittar du på appstore för iphone, ipad och iPod touch samt på Google Play för android. För mer information om Karma besök http://karma.life/. Mer information om Scandic och hållbaretsarbete finner du på www.scandichotelsgroup.com