platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
flygindustrin
Finnair
utnämnd till norra Europas bästa flygbolag.
hållbarhet skapar möten
No Limit, i Borås
världens första miljödiplomerade street art-festival.
hotellnytt
Scandic öppnar hotell
i Helsingfors järnvägsstation.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vinner prestigeprojekt i Mölndal.
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
RSS
rss_icon
Länkar
Globala vetenskapliga möten är ett strategiskt verktyg för destinationer

FÖR BÅGRA DAGAR SEDAN samlades 22 av landets Convention Bureaus i Stockholm för att tillsammans med representanter från sina respektive lärosäten diskutera hur vetenskapliga möten kan användas för att stärka Sveriges attraktionskraft.

Mötet genomfördes inom ramen för Team Sweden möten och evenemang, ett nätverk som Näringsdepartementet ansvarar för. Även representanter från Utrikesdepartementet och Utbildningsdepartementet deltog.

Deltagarna fick ta del av kunskap och erfarenheter från det pilotprojekt som Svenska Institutet och Karolinska Institutet har genomfört.

Syftet med projektet är att genom ökad samverkan utforma en modell för internationella vetenskapliga möten som stärker lärosätets och destinationens attraktionskraft.

Modellen utgör ett strategiskt verktyg för internationalisering, varumärkesarbete och att locka nya forskare.

En av de främsta utmaningarna för att få internationella vetenskapliga möten till svenska lärosäten är saknaden av incitament för att ta sig an värdskap, men även en bristande förståelse för mötens potential.

Därutöver finns det en utbredd okunskap om vilket stöd som finns att få internt, lokalt och nationellt.

– Tillsammans med våra respektive lärosäten har vi en stor möjlighet att främja Sverigebilden som kunskapsnation och skapa nya betydelsefulla internationella samarbeten, säger Sofie Lidholm, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB.

Nätverket är en ideell, icke vinstdrivande och opolitisk organisation med målet att göra Sverige till ett föregångsland inom mötesindustrin. SNCVB verkar efter två huvudfokusområden: affärsnytta och kunskapsutveckling.