platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Internationella besökare ökar mest i Malmö

Det går bra för turismnäringen i Malmö. Juni och julis fina beläggningssiffror från hotellen höll även i sig genom augusti vilket betyder att Malmö haft sin bästa turistsommar någonsin. Den största andelen av den procentuella ökningen står de internationella besökarna för.

Malmö blir ett allt populärare resmål. Det visar SCB och Tillväxtverkets siffror för första halvåret samt sommaren 2016. Antalet gästnätter har i perioden ökat med 17,2 procent jämfört med samma period förra året – en större procentuell ökning än Stockholm och Göteborg. Konkret innebär det knappt 200 000 fler gästnätter i Malmö än under samma period 2015.

Både antalet svenska och internationella gäster till staden har ökat, men den största procentuella ökningen kommer från ett stigande antal internationella besökare. Bland de internationella gästerna kommer ökningen inte minst från de nya marknader som Malmö Turism har börjat bearbeta under 2016. Till exempel Polen och Nederländerna, som ökat med i 14,7 % respektive 12,9 % under 2016 jämfört med förra året. De två kometmarknader som framstår i siffrorna är dock marknader som Malmö Turism bearbetat i åtskilliga år, Storbritannien och Kina, som ökat med 38,1 % respektive 93,1 %.

Enligt Ann Nyström, som är Destinationschef på Malmö Turism, finns det många bidragande orsaker till den positiva utvecklingen för Malmö som internationell destination. ”Vi har hotell och konferensanläggningar som satsar och tänker nytt, ett gott internationellt samarbete med Visit Sweden och Tourism in Skåne, en besöksnäring som är på hugget och engagerar sig genom vårt bolag Destinationssamverkan Malmö AB, och vi har två flygplatser som jobbar aktivt för att dra hit nya internationella direktlinjer”, säger hon, ”vi är många som hjälps åt att dra åt samma håll och göra Malmö tillväxtdrivande inom besöksnäringen.”

Den uppåtgående trenden för turismen till Malmö bygger vidare på flera år med stadigt ökande siffror. Under 2015 hade staden 15% fler kommersiella gästnätter än 2014.

Fakta: Så mycket har turismen ökat

Antalet svenska besökare till Malmö steg under 2016, till och med augusti, med 16,8 %, medan antalet internationella besökare steg med 18,2 %. Den samlade ökningen i gästnätter blir 17,2 %. Svenskar står dock fortfarande för det största antalet besökare till Malmö samlat sett.

Förändring i antalet gästnätter 2016, till och med augusti, fördelat på marknad:

Tyskland: + 9,6 %

Danmark: - 6 %

Storbritannien: + 38,1 %

USA: + 11,1 %

Nederländerna: + 12,9 %

Kina: + 93,1 %

Polen: + 14,7 %

Ryssland: + 1,3 %

Siffrorna ovan visar jan – augusti 2016 jämfört med samma period 2015.

Källa: SCB & Tillväxtverket.