platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark utveckling av besöken i South Lapland under 2016

Efter en avslutad sommarsäsong ser vi att Destination South Lapland har haft en stark ökning av antalet gästnätter i år. Hittills är det nästan 12 000 fler gästnätter än under samma period året före. Det innebär en ökning på nästan sex procent under årets första åtta månader.

Efter att ha minskat under 2015 ser vi nu en kraftig ökning av antalet gästnätter under vintersäsongen. Efter en minskning på tre procent under 2015 ökade vintern med över 7 procent i år. Besök från alla länder ökar men det är främst våra nordiska grannländer som står för den största ökningen. Finland har ökat kraftigt. Här ser vi att satsning på infrastruktur i samband med de insatser som gjorts i Österbotten har gett resultat.

Strömmarna av trafik till Destination South Laplands hemsidor visar att sommarens aktiviteter och produkter slår alla tidigare rekord i populäritet. Vandring är hett just nu och så har man Vildmarksägen där antalet besökare på hemsidan har mer än fördubblats under de senaste åren. Mycket av trafiken under sommaren kommer i husvagn eller husbil och många bor i egen eller hyrd stuga och hamnar då utanför statistiken. Trots detta ökar sommarens gästnätter med över fem procent.

– Det är kul att se att det jobb som läggs ner på att skapa bättre förutsättningar för turismen ger resultat, säger Rasmus Westerberg, destinationschef på Destination South Lapland. Den totala ökningen under årets första 8 månader var strax under sex procent. Det är ca fem procent bättre än året innan då besöken steg med blygsamma 0,7 procent under samma period. En förklaring till ökningen är att vi nu har en fungerande destinationsorganisation för att bemöta den ökade konkurrensen mellan destinationer och den moderna resenärens behov av digital tillgänglig information, säger Rasmus Westerberg.

Under det kommande året kommer ännu fler insatser att göras för att Destination South Lapland ska kunna fortsätta att hävda sig som besöksmål. En stor satsning på vandringsleder och arbete mot internationella researrangörer påbörjas nu. Eftersom de statliga och regionala investeringarna i infrastruktur i södra Lappland är sparsamma, är det svårt att hävda sig på den internationella marknaden. Den internationella marknaden växer starkast just nu, men som privatperson är det dyrt och långt till Södra Lappland. Enda realistiska sättet att attrahera någon större volym från utlandet är att jobba med researrangörer.

– Med internationella mått har vi väldigt attraktiva besöksmål i södra Lappland under alla årstider. Problemet är att det är svårt att komma hit. Vi fortsätter att jobba mot en investering i South Lapland Airport. I dagsläget får vi tacka nej till de operatörer som vill flyga hit på grund av att landningsbanan är för kort, säger Rasmus Westerberg.

– Det är kul att vi vänt trenden och att vi nu är på väg åt rätt håll. Fler företag och privatpersoner börjar nu se vikten av det som både kommun, destinationsbolag och region gör för turismen. De negativa inställningar mot satsningarna som tidigare gjorts har nu vänts till någonting positivt och det speglar sig naturligtvis i statistiken. I och med de satsningar som inleds nu hoppas vi på ännu bättre siffror framöver.

Destination South Lapland AB är ett kommunalägt destinationsbolag som ägs av de fyra kommunerna Strömsund, Dorotea, Vilhelmina och Åsele.

Läs mer på: www.southlapland.com

------------------------------------------------------------------------------------------------Destination South Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet Intill-Innovativ Turism i Lappland. Samverkansprojekt sträcker sig över den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Strömsund.