platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
”Hållbarhetsfrågor är avgörande”

Hållbarhet i vid mening står i fokus inför andra upplagan av Besöksnäringskongressen på Svenska Mässan i Göteborg torsdagen den 17 mars. Drygt 500 deltagare väntas komma till mötet.

– Klimatförändringen, ekonomisk osäkerhet, migration och internationella konflikter har en direkt påverkan på vår näring, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism.

I fjol var huvudmålet att samla näringen och svetsa samman de ingående branscherna. I år har kongressen breddats och specialiserats. Ett gemensamt förmiddagsprogram följs av flera parallella spår under eftermiddagen.

– Under förmiddagen tar vi oss an stora, brännande frågor som berör hela näringen och dess framtid. På eftermiddagen kan man fördjupa sig i olika specialområden, säger Magnus Nilsson.

Huvudgäst är Marco Favilla från FN:s turismorgan UNWTO. Han ska tala om det särskilda ansvar turismen bär för en hållbar utveckling.

– Vår näring är speciell, då den både är en del av lösningen och problemet. Samtidigt som resandet påverkar klimatet blir orörd natur och god miljö allt viktigare argument för turismen, säger Magnus Nilsson.

– Det märker vi inte minst i Sverige, som ligger långt fram i de här frågorna. Samtidigt upplevs vi som en trygg och säker destination. Den ökande oron runt om i världen kan faktiskt gynna svensk turism.

Som exempel lyfter han fram att charterbokningarna till Turkiet i år har minskat kraftigt.

– Vi tror att många svenskar istället väljer att semestra på hemmaplan. Vi ser också ökande turistströmmar från bland annat Norge och Tyskland. Och en kraftig ökning av besökare från länder utanför Europa.

Förra året ökade den utomeuropeiska turismen till Sverige med över 20 procent, framför allt från länder som Kina, Indien och USA.

Nya trender för resor och turism tas upp i flera programpunkter. En gäller ”sharing economy” som innebär att man under semestern byter till exempel bostad och bil med någon person i ett annat land.

– Det är en utveckling som accelererat i takt med digitalisering och mobil teknologi. Problemet är att fenomenet är helt oreglerat.

– Vad händer om någon kraschar din bil? Hur ser konsumentskyddet ut, vilken lagstiftning gäller? Dessutom kommer skattefrågor och annat in, som riskerar att snedvrida konkurrensen, säger Magnus Nilsson.

Kongressen uppmärksammar också att det nu är halvtid för den nationella strategin för svensk besöksnäring.

Målet är att öka omsättningen till 500 miljarder kronor under en tioårsperiod, till år 2020. I fjol omsatte näringen 269 miljarder kronor och genererade 159 000 helårsarbeten.

– Vi ska nå målet, men det kanske dröjer en bit in på 2020-talet. Hur som helst utgör vi idag en av Sveriges viktigaste basnäringar. Det inser även näringsdepartementet.

 

Bilden: Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism, på Svensk Besöksnäringskongress 2015. Foto: Cim Ek