platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Pop House satsar stort under 2016

Efter över en miljon besökare: Pop House satsar stort under 2016 – ombyggnation, flera scener för livemusik och flera nya utställningar.

Pop House ute på Djurgården i Stockholm satsar stort inför 2016 och jobbar vidare mot visionen att bli musikens hus med varierat utbud för den svenska och utländska publiken. Restaurangen byggs om och utökar kapaciteten. Samtidigt får husets omtyckta museishop ett nytt utseende och flyttas till framsidan av huset. På gården byggs dessutom ett stort nytt glashus för att möta den ökade efterfrågan på restaurang, event och livemusik. Glashuset har premiär i maj 2016. I februari 2016 invigde Pop House det nya utställningsformatet för Swedish Music Hall of Fame, då även nio nya artister och låtskrivare valdes in. Under våren utökas husets utställningar med en ny temporär utställning i samband med att Eurovision Song Contest hålls i Stockholm (mer om detta presenteras i mitten av mars).

Sedan invigningen maj 2013 har Pop House – som rymmer hotell, restaurang, ABBA The Museum, Swedish Music Hall of Fame och Svenska Populärmusikens Historia samt museishop – tagit emot över en miljon gäster. Stora delar av husets markyta görs nu om för att bli en bättre helhet för besökaren och ny entrétrappa till museets utställningar byggs. Under våren får huset ytterligare yta, cirka 215 kvadratmeter, i form av det gnistrande glashuset på innergården. Glashuset öppnar i maj och ger nya möjligheter till konferens, event, live musik och matgäster, året om.

Tengboms fick uppdraget att skapa den nya restaurangen, butiken och glashuset:

– Vi ville skapa en större integration mellan husets alla publika delar och utveckla bättre och mer naturliga flöden. På ingen annan plats i Sverige finns en så stark koppling till svensk musik och skatten av popkultur som på Pop House och det måste kännas när man som gäst besöker huset, säger Martin Rangfast som är ansvarig arkitekt bakom förvandlingen.

Restaurangen kan ta emot både små och större sällskap och har chambre separée. Mitt i restaurangen finns scen för livemusikframträdanden. I glashuset tillkommer ytterligare en scen samt en scenplats. Butiken har också fått en helt ny design och en ny placering med annonsläge vid nya huvudentrén.

– Vi ser väldigt positivt på framtiden, säger marknads – och säljchef Catarina Falkenhav och fortsätter: Vi vet att Stockholm som turiststad ökar, att mat-turismen i Stockholm ökar. Redan i dag har vi flera hundratusen gäster årligen med stort intresse för populärkultur. Vår placering är perfekt, vi blir ett nav i nöjesutbudet på Djurgården.

Restaurangen erbjuder cirka 130 platser och glashuset tillför ytterligare cirka 150 platser eller 200 stående. Tillsammans med övrig yta kan Pop House ta emot evenemang för uppemot 1000 gäster stående eller cirka 280 gäster sittande.

------------------------------------------------------------------------------------------------Om Pop House Sweden

Pop House Sweden äger och driver fastigheten på Djurgårdsvägen 68 och har varumärkena ABBA The Museum och Pop House. Ägarna är Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Pelle Lindberg. I huset finns restaurang, bar, café och butik samt utställningar.

 

Om utställningarna

I huset finns den världsberömda utställningen ABBA The Museum som presenterar historien om Sveriges största pop-grupp genom tiderna. Den andra utställningen Svenska Populärmusikens historia, presenterar legendariska artister som Roxette, Robyn, Ace of Base, Europe och 400 andra svenska artister. Här finns även Swedish Music Hall of Fame-utställningen, som hyllar de artister och låtskrivare som lagt grunden till svensk populärmusik och som utökas årligen i samband med nya inval av skapare till den svenska musikskatten. Under våren 2016 öppnar en ny temporär utställning i samband med att Eurovision Song Contest hålls i Stockholm. Entrébiljetten gäller till samtliga fyra utställningar.

 

Om Pop House Hotel

De 49 moderna och spatiösa rummen med panorama fönster erbjuder en perfekt mix av naturens lugn och stadens puls och med närhet till Djurgårdens stora nöjesutbud. Flera av rummen är ombyggda med unika musikteman; ABBA Gold-sviten, Duvemåla-rummet och nu senast MAMMA MIA! The Party-rummet. Alla rummen är utrustade med AC och och fri Wi-Fi. Pop House Hotel erbjuder hotellpaket med biljetter till Eurovision Song Contest show och ”Mamma Mia! The Party”. Läs mer på www.pophousehotel.se

 

Om Stockholm Songwriting Camp

Under några dagar i februari välkomnade hotellet 45 ”up and coming” låtskrivare från hela världen för att bo, äta och skapa nya låtar. Stockholm Songwriting Camp arrangerades för andra året i rad tillsammans med ABBA The Museum, Stockholm Stad, Auddly och Stim/SKAP. Hälften av rummen byggs temporärt om till studios för att låtskrivarna skulle kunna spela in på plats. Under förra omgången av Stockholm Songwriting Camp skapades tre låtar till Eurovision Song Contest 2015: Azerbajdzjans bidrag och Makedoniens bidrag. Den tredje låten framfördes av Conchita Wurst i ESC-finalens mellanakt. Läs mer på www.songwritingcamp.com