platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan omsatte över 1,2 miljarder kr 2015

Under förra året ökade Svenska Mässan-koncernen, där Gothia Towers ingår, det totala antalet besök med 26 procent till nästan 1,8 miljoner besök. Det är nytt rekord.

HUI Research beräknar koncernens besöksnäringseffekter till 2,6 miljarder kronor. Koncernen gör också en toppnotering med 1,2 miljarder kronor i omsättning.

– Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare och affärer till Göteborg. För varje krona som man gör av med hos oss, spenderas cirka 2,50 kronor på andra aktiviteter i staden, bland annat shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

Enligt HUI Research bidrog Svenska Mässan till drygt 1 100 årsarbetstillfällen utöver koncernens 730 helårsanställda.

– Det är glädjande att vi bidrar till fler arbetstillfällen. Vårt uppdrag är att främja näringslivet. Det gör vi genom att bidra till en högre attraktionskraft till Göteborg, som förutom besöksnäringseffekterna även genererar fler arbetstillfällen, säger Carin Kindbom.

Omsättningen för koncernen uppgick 2015 till 1,2 miljarder kronor, en ökning med 28 procent jämfört med 2014. Resultatet före finansnetto uppgick till 158 miljoner kronor, vilket stärkte soliditeten.

Bidragande orsaker till ökningen är ett starkt mässprogram, men också att allt fler internationella möten och kongresser arrangerats.

Två av de enskilt största internationella kongresserna under 2015 var World of Coffee i juni där 6 100 baristor och kaffeproducenter från 81 länder deltog, samt Euro Attraction Show i oktober där 7 500 delegater från den internationella nöjesparksindustrin besökte Svenska Mässan, Liseberg och Göteborg.

– Miljardinvesteringen som vi gjorde i mötesplatsen åren 2011-2014 har fått ett mycket bra mottagande på marknaden, både nationellt och internationellt. Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare, men vi ser även att besökare som kommer tillbaka till oss och till Göteborg gärna stannar lite längre, säger Carin Kindbom.

I december 2015 lämnade Svenska Mässan in en begäran om planbesked för en utbyggnad av mötesplatsen som under en femtonårsperiod bland annat omfattar två nya torn, en ny arkad samt utbyggda entréer.

– Vår ambition är att fortsätta växa och bidra till Göteborgs näringsliv och attraktionskraft. Visionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom.