platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Majoriteten av storbolagen ökar sina investeringar inom marknadsföring

Över hälften av de svenska bolag som omsätter mer än en miljard kronor planerar att öka sina investeringar inom marknadsföring under nästa år.

Det visar en undersökning genomförd av nätverket Marknadscheferna och reklambyrån Pyramid Communication.

I september inbjöds landets marknadschefer, från företag med över tio miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till 3 500 marknadschefer som är medlemmar i nätverket Marknadscheferna i Stockholmsregionen (inklusive Mälardalen), Göteborgsregionen och Malmöregionen. 282 personer svarade på enkäten.

– Undersökningen ska genomföras varje år, på så vis skapas ett marknadsföringsindex som vi tror kan bli intressant och användbart för beslutsfattare inom marknadsföring, säger Ulf Vanselius, vd för Pyramid Communication.

Årets undersökning visar bland annat att 52,1 procent av bolagen som omsätter över en miljard kronor planerar att öka sina investeringar år 2016.

Motsvarande siffra för bolag som omsätter mindre än 500 miljoner kronor är 36,5 procent.

Samtidigt ser man att 16 procent av de mindre företagen tänker minska sina investeringar för samma period.

Bland storbolagen är det enligt undersökningen 7,6 procent som tänker dra ner på sin marknadsbudget.

Enligt PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna, finns det relativt lite statistik att luta sig emot om man exempelvis ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget.

– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra medlemmar och även andra en indikation på hur trenden ser ut bland företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete, säger han.

 

Här laddar du ner hela undersökningen.