platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mötesstaden växer
Första kvartalet ökade USA och Kina
stort i Göteborgs gästnätter.
möten förädlar kunskap
Tillit
lockade tusentals besökare till Vetenskapsfestivalen.
möten skapar utveckling
Göteborg imponerar
på världsledande organisation för mötesarrangörer.
Framtid
Inlandsbanan
kan rustas genom miljardinvestering.
omvärldsanalys
Scandic – en attraktiv arbetsgivare
Högst rankad bland 50 aktörer i branschen.
massor skapar möten
Fredrik Reinfeldt
talar på Empack på Kistamässan
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
RSS
rss_icon
Länkar
Linköping satsar på att bli topp tre inom event

Linköpings kommun satsar på ett samlat bolag med ett tydligt mål: Att lyfta Linköping till att bli en av landets tre främsta evenemangsstäder år 2030.

Arenabolaget har fått i uppdrag av Linköpings kommun att effektivisera och förstärka den befintliga organisationen för att möta nya mål för en attraktiv eventstad, men även för att ge Linköping en tydligare position som besöks-, mötes-, och evenemangsstad.

– Vi höjer ambitionerna. Nu skapar vi en organisation för att bli topp tre inom event i Sverige. Det ska bli fler arrangemang i internationell toppklass här. Det skapar jobb och gör Linköping ännu mer attraktivt, säger kommunalrådet Jakob Björneke (S).

I den utökade satsningen är strategin, som ska lyfta staden till att bli en av landets tre främsta evenemangsstäder med nationell och internationell lyskraft, central.

Enligt kommunalrådet har eventstrategin sin utgångspunkt i Linköpings styrkor, det vill säga kunskap och innovation, kultur och hälsa samt nöje och idrott.

– Vi har redan en skicklig organisation som har arbetat med att stärka besöksnäringen i Linköping under de senaste åren. Nu vässar vi den ytterligare, säger Eva Joelsson, styrelseordförande för Arenabolaget.

Bolaget får i sin nya form ansvaret för att utveckla hela Linköpings besöksnäring och inte enbart för de anläggningar och arenor man har ansvarat för tidigare, främst Konsert & Kongress och Saab Arena.

För att tydliggöra det utökade uppdraget finns ett förslag om att bolaget under hösten byter namn till Visit Linköping & Co. Det beslutas slutgiltigt av kommunfullmäktige, men behandlas dessförinnan i kommunstyrelsen.

 

Bilden: Elite Stora Hotellet i Linköping en del av mötesindustrin i staden som höjer sina ambitioner.