platsannonser
Vi söker en Sales Manager
till CWT Meetings and Events.
Akademikonferens söker nya medarbetare:
söker en PCO Projektledare.
nyheter
PÅ nytt uppdrag
Maja Granberg
chef för Comfort Hotels koncept- och varumärkesutveckling.
hotellsäkerhet
Milstolpe inom Safehotels:
har certifierat Le Meridien Dhaka, Bangladesh.
evenemang
NärCon
intar Halmstads Teater och Nolltrefem.
på talarlistan
Micael Bindefeld
– till Möten & Events i Stockholm.
omvärldsanalys
Malmöborna
reser mest utomlands.
hotellindustrin
Rezidor avslutar sex hotellhyresavtal i Storbritannien
betalar nästan 180 miljoner för att komma ur avtalen.
strategiskt uppköp
Kinesiska HNA Tourism Group
köper Rezidor Hotel Group.
ny position
Litauens turistbyrå
har ny representant i Sverige.
Omvärldsanalys
​Sigtuna i topp
bland svenska Airbnb-användare.
flygnytt
Nextjet satsar på Lycksele.
Fler avgångar, större flygplan och direkttrafik.
RSS
rss_icon
Länkar
Maja Granberg chef för Comfort Hotels koncept- och varumärkesutveckling

Den nordiska hotellkedjan Comfort Hotel med 32 hotell i fyra länder har anställt Maja Granberg som chef för kedjans koncept- och varumärkesutveckling. Hon kommer närmast från Absolut Vodka och rollen som Global Marketing Manager.

Comfort Hotel är inne i en intensiv fas där befintliga hotell byggs om och flera nya hotell ska öppnas. Strategin är att växa kraftigt på den nordiska marknaden och etablera sig som Nordens främsta budgetkedja. För att lyckas med sin målsättning har hotellkedjan inrättat en ny roll: Head of Concept & Marketing. Efter en gedigen rekryteringsprocess med rekordmånga kvalificerade ansökningar gick tjänsten till Maja Granberg.

– Vi har renoveringar och öppningar i pipen och vi bygger nu en solid plattform som alla våra hotell kan stå på för att utvecklas, förändras och förbättras. Alltid med fokus på stolta team, glada gäster och annorlunda produkter. Maja blir en nyckelperson i det arbetet och jag vet att hennes erfarenhet kring koncept- och varumärkesutveckling, hennes glöd för att skapa och implementera koncept och inte minst hennes varma och starka personlighet kommer ge Comfort den energiboost och kompetens som vi behöver, säger Comfort Hotels nordiska kedjedirektör Anna Spjuth.

Maja Granberg kommer närmast från tjänsten som Global Marketing Manager på Absolut Vodka och innan dess från Oddka där hon var Global Brand Manager. Maja har en Master från Stockholms Universitet i Ekonomi och marknadsföring.

– Jag är så glad över att få vara en del av Comfort och är riktigt peppad över möjligheten att få skapa koncept och miljöer som ger våra gäster fantastiskt fina hotellupplevelser. Jag tror att vi har möjlighet att åstadkomma något riktigt riktigt bra med varumärket och att få vara med på den resan är ett nöje. Att jag dessutom har hamnat i ett team där vi har oerhört roligt tillsammans samtidigt som det finns kompetens, kreativitet och galenskap är såklart en bonus, säger Maja Granberg.

Med Norden och Baltikum som sitt arbetsområde kommer Maja Granberg ha sin bas på Nordic Choice Hotels huvudkontor i Stockholm och Oslo.

Maja Granberg tillträdde sin tjänst i början av januari.

Safehotels första certifiering inom Starwoods

Hans Kanold, vd för Safehotels Alliance, skriver i en pressreslease att de har certifierat Le Meridien Dhaka, Bangladesh. Detta är det första hotellet inom den globala hotellkedjan Starwoods som Safehotels certifierat!

– Helt klart en milstolpe för vårt företag att kunna certifiera ett av Starwoods egna flaggskepp. Hotellet invigdes för inte så länge sedan och har 304 rum. Självklart är hotellsäkerhet alltid viktigt, säger Hans Kanold, men kanske särskilt i de tider vi lever i just nu.

 

Uppdateras.

NärCon intar Halmstads Teater och Nolltrefem

Den som är intresserad av tv- och sällskapsspel, cosplay och japansk populärkultur bör anteckna 13-16 april i sin kalender. Då är det dags för NärCon Halmstad.

Under fyra dagar i april fylls Nolltrefem och Halmstads Teater med internationella butiker, arkadmaskiner, tv-spel, cosplaytävlingar1, föreläsningar, panelsamtal, lekar, alla typer av spel och framför allt tusentals besökare.

Att NärCon kommer till Halmstad är resultatet av en lång process. Linda Hellring, projektledare på Halmstad Convention Bureau, berättar:

– Vi har haft kontakt med NärCon i två år, och nu kan vi äntligen släppa denna nyhet! Vår förhoppning är att detta ska bli ett årligen återkommande evenemang, som lockar en ny publik till Halmstad.

– Halmstad är en spännande stad som ligger jättebra till i landet, med bra kommunikationer till andra städer. Kommunen har varit otroligt tillmötesgående, det märks att de brinner för ungdomskultur och för att skapa en meningsfull fritid för stadens ungdomar, säger David Fallgren, projektledare för NärCon Halmstad.

Biljetterna till NärCon Halmstad släpps 25 januari. All information om evenemanget kommer finnas på 2017.halmstad.narcon.se från och med 11 januari 15.00.

NärCon Halmstad äger rum på Halmstads Teater och Nolltrefem 13-16 april.

Photo: Cecilia Olsson

Micael Bindefeld – till Möten & Events i Stockholm

Den 22-23 februari flyttar Möten & Events in på Kistamässan för två dagar fyllda av inspiration, kunskap och nätverkande. Ett starkt talarprogram presenteras med över 100 talare. Micael Bindefeld, Bingo Rimér och Maria Lundqvist är några av inspiratörerna som inspirerar på scenen. Mötesplatsen attraherar mellan 6 000 - 7 000 besökare som vill ta sina möten, event och konferenser till en helt ny nivå.

En av Sveriges bästa och mest professionella PR & Eventföretagare genom tiderna – Micael Bindefeld, kommer tillsammans med en samtalspartner till Möten & Events i februari för att tala om sitt entreprenörskap och sin passion till trädgårdslivet.

Föreläser gör även Bingo Rimér, fotograf och kreativ chef, som kommer att tillsammans med vdn Viktoria Wikman på Lejon Media Gruppen prata om medielandskapet - ”då och nu”- De ger bland annat svaren på frågor som: Vad har hänt i branschen de 20 senaste åren? Hur blir man framgångsrik med sitt personliga varumärke?

Dessutom kommer Maria Lundqvist, en av Sveriges mest folkkära skådespelare att framträda tillsammans med sin bror Andreas Lundqvist. Ett framträdande som kommer skaka om och öppna upp för nya frågor, nya tankar, ny lust och nytt mod.

Utöver ett gediget talarprogram kommer besökarna kunna träffa över 250 utställare som visar allt man behöver för att sy ihop sitt drömevent och hitta ny teknik som möjliggör att även ta det fysiska mötet digitalt – via appar, webbtjänster och onlinemarknadsföring.

– Med ett starkt talarprogram och fokus på framtidens komplement till att ta det fysiska möte digitalt – så kommer Möten & Events att föra branschen framåt. Det är vår viktigaste målsättning under dessa två dagar, säger Emelie Törn, projektledare för Möten & Events på Easyfairs.

---------------------------------------------------------------------------------------------------Om Artexis Easyfairs

I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).


Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).


Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.


För mer information: www.easyfairs.com

Malmöborna reser mest utomlands

Malmöborna reser mest utomlands bland svenskarna. 41 procent reser minst två gånger under året och en femtedel hela tre gånger. Miami, Bangkok och New York är de hetaste städerna bland malmöborna just nu. Australien är landet man drömmer om och en road trip i Australien och Nya Zeeland är malmöbornas absoluta drömresa. Det visar en färsk undersökning av TNS SIFO samt bokningsstatistik från Resia.

– Malmö har fantastiska resmöjligheter tack vare närheten till kontinenten och inte minst till Kastrup. Det finns många direktflyg härifrån och man kan slippa mellanlandningar även om man ska resa långt. Jag tror absolut att det är en stor anledning till att malmöborna reser utomlands ofta. Närheten till flygplatsen och smidiga resor betyder mycket för resenärer, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Enligt bokningsstatistik från Resia har antalet resebokningar hittills för 2017 ökat med 17 procent jämfört med 2016. När det gäller landet svenskarna drömmer om hamnar USA i topp, men Malmöborna föredrar alltså Australien när man väljer drömresmål. När det gäller resorna som man faktiskt bokar är det dock USA som hamnar högt upp på topplistan med Miami på första plats och New York på tredje plats.

– Resan som man drömmer om behöver inte alltid vara densamma som den man bokar. USA har varit extremt hett de senaste åren – även bland malmöborna. Den trenden ser alltså ut att hålla i sig det här året. De goda flygförbindelserna mellan Köpenhamn och USA spelar garanterat en viktig roll, säger Lina Eklund.

 

Städerna malmöborna flyger till 2017

1. Miami

2. Bangkok

3. New York

4. London

5. Rom

6. Barcelona

7. Phuket

8. Kapstaden

9. Malaga

10. Johannesburg

 

Topplistan är baserad på Resias försäljning av flygresor från Köpenhamn hittills inför 2017.

Den 17-procentiga ökningen generellt bland svenskarna är baserad på bokningar som gjordes mellan den 24 december och den 2 januari. Undersökningen från TNS SIFO är baserad på totalt 1 322 intervjuer som utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år.

Resia AB är ett värderingsstyrt försäljningsbolag med tillgänglighet, kompetens och personligt engagemang i fokus. Verksamheten omfattar semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor med försäljning i 50 butiker, på internet och på telefon. Hos oss jobbar branschens vassaste resesäljare – deras passion, kompetens och långa erfarenhet av försäljning och resor är vårt viktigaste konkurrensmedel. Företaget etablerades 1974, och är en av de dominerande aktörerna på den skandinaviska resebyråmarknaden.

 

Bilden: Sydney (källa: Matton Stock)

Rezidor avslutar sex hotellhyresavtal i Storbritannien

Rezidor Hotel Group kommer av strategiska skäl att avsluta sex hotellhyresavtal som löper på så kallade ”Full Repairing and Insurance”-villkor, i Storbritannien under 2017. Hotellen är regionalt belägna och har varit olönsamma för Rezidor huvudsakligen på grund av att avtalade hyresnivåer överstigit marknadshyran. Som en del av uppgörelsen kommer Rezidor betala en engångsersättning om 15 miljoner pund (motsvarande cirka 18 miljoner euro) under 2016 till ägarna.

Wolfgang M. Neumann, koncernchef och vd för Rezidor Hotel Group, kommenterade: ”Dessa avslut är en del av Rezidors långsiktiga asset management-strategi, som innefattar att avsluta olönsamma avtal och omförhandla villkor, inkluderande renoveringar inom EMEA. Under 2016 har vi framgångsrikt genomfört 15 sådana transaktioner. Under de senaste fem åren har våra initiativ inom asset management med målet att uppnå en kontinuerlig optimering av portföljen bidragit med 17 miljoner euro till EBITDA och förbättrat EBITDA-marginalen med 1,8 procent.”

”Avsluten kommer att påverka Rezidors årliga EBITDA positivt med cirka 1,5 miljoner pund (cirka 1,8 miljoner euro) per år, och EBIT med ett högre belopp, samt undanröja behov för ytterligare kapitalinvesteringar för Rezidor kommande år”, tillade Knut Kleiven, vice vd och CFO för Rezidor. ”Fastigheterna kommer att finnas kvar i koncernens hyresportfölj i högst ett år till.”

Trots avsluten kommer Rezidor att förbli en stor internationell hotelloperatör i Storbritannien med 28 hotell och 6 000 rum i drift.

”Förutom framstegen som gjorts inom asset management och andra initiativ för att förbättra lönsamheten, har vi också anpassat vår transfer pricing-modell så att den återspeglar de senaste ändringarna i skattesystemet som initierats av OECD och EU, och som ett resultat av detta kunde vi också kapitalisera tidigare ej redovisade uppskjutna underskottsavdrag i flera jurisdiktioner. Detta kommer att resultera i en betydande positiv skattemässig effekt för räkenskapsåret som avslutas den 31 december 2016. Det totala beloppet av aktiverade underskottsavdrag uppgår till 23,8 miljoner euro. Framöver bör detta leda till en mer normaliserad skattesats för koncernen”, tillade Knut Kleiven.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Rezidor Hotel Group:

Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med över 475 hotell i drift och under utveckling och med över 104 000 rum i 80 länder.


Rezidor driver kärnvarumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. I början av 2014, och tillsammans med Carlson, lanserade Rezidor de nya varumärkena Radisson Red (exklusiv livsstil) and Quorvus Collection (lyx). Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World’s Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.


I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. HNA Tourism Group Co., Ltd. ("HNA Tourism Group"), en enhet inom HNA Group Co., Ltd., som är ett Fortune Global 500-bolag med verksamhet inom flyg, turism, hotell, finans och onlinetjänster för andra sektorer är sedan december 2016 majoritetsägare.


The Rezidor Hotel Group bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.