platsannonser
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
Vi söker en Sales Manager
till CWT Meetings and Events.
nyheter
hotellutveckling
Dubai planerar
världens första roterande skyskrapehotell.
award
Event in Skåne
får GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats.
mat och möten
Restaurang Koks
får Färöarnas första Michelin-stjärna.
på nytt uppdrag
Ulrika Dratwa
ny eventchef för Bonnier Tidskrifter.
Nytt hotell skapar nya möten
900 nya jobb
när Ikea bygger ut i Malmö.
möten skapar affärer
Internationella affärer
tar Svenska Mässan till nya ekonomiska höjder.
möten utvecklar kunskap
Baltic Sea Future 6-7 mars
tvärvetenskapliga diskussioner om Ötersjöstaternas och Östersjöns framtid.
events skapar möten, möten skapar events
Sverige möter Danmark
på nya Olympia i Helsingborg.
På nya uppdrag
Sweden Meetx
expanderar och nyanställer.
Möten skapar utveckling
Uppsala Convention Bureau
tog ett språng 2016.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubai planerar världens första roterande skyskrapehotell

Kan du inte bestämma dig för om du vill ha havsutsikt eller titta ut över trädgården när du bor på hotell? Det behöver inte längre vara ett angenämt bekymmer.

Dubai planerar att lansera en roterande skyskrapa där varje våning snurrar oberoende, så att gästerna kan njuta av alla vyer som omger dem.

Konceptet för Dynamic Hotel har varit på gång sedan år 2008, men Dubai har meddelat att hotellet är planerat att byggas med start år 2020.

Skyskrapan blir 419 meter hög och består av 80 våningar. Varje våning roterar med hjälp av röstaktiverad teknik, och det finns fönster från golv till tak på varje våning för att maximera utsikten.

Det innebär att gästerna till exempel kan uppleva soluppgången och solnedgången från hotellrummet.

Skyskrapan, designad av den israelisk-italienska arkitekten David Fisher, får vindkraftverk placerade horisontellt mellan varje våning och solfångare på taket, vilket gör byggnaden helt självdriven.

David Fisher säger att han ritade skyskrapan utifrån sin bild av den moderna människan, och att boende i en orörlig byggnad som i dagens hus inte återspeglar människors faktiska liv, där allt är i ständig förändring.

– Både hotell och bostäder bör kunna flytta efter sol eller vind och anpassa sig till sina hyresgästers liv och humör, säger han.

 

Event in Skåne får GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats

Varje år utser GMIC Sweden årets hållbarhetsinitiativ inom den svenska mötesindustrin. Dels för att lyfta fram bra exempel, dels för att dela kunskap om hållbarhet.

Event in Skåne får priset för sitt strategiska arbete med hållbarhet i regionen och för vandringsevenemanget Eurorando, vilket har bidragit till att utveckla Skåne som hållbar vandringsdestination både internationellt och nationellt.

De tre finalisterna var Göteborg & Co, Event in Skåne och Sara Sundqvist på Visita.

– Att utse årets hållbarhetsinsats har varit en både svår och inspirerande uppgift, eftersom många gör så mycket bra. Att valet slutligen föll på Event in Skåne är för att de i samverkan har lyckats med att positionera Skåne som en hållbar event‐ och mötesdestination, säger Camilla Zedendahl, ordförande för GMIC Sweden.

Juryn uppmärksammar även att det är femte året i rad som Skåne har haft flest miljömärkta event i Sverige. Och att regionen genom vandringseventet Euroando visar hur en region kan använda sig av evenemang för att driva på utvecklingen av hållbarhet.

– Hållbarhetsarbetet har bidragit till att destinationsutveckla Skåne och vi delar priset med alla våra skånska partners som har arbetat med att positionera vår region som en hållbar eventdestination, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

 

Koks får Färöarnas första Michelin-stjärna

Sedan Koks öppnade år 2011 har restaurangen erövrat människors smaklökar, och fått matälskare på Färöarna och utanför öriket att vilja komma hit.

Nu sex år senare har Meetings Internationals absoluta favoritkrog utanför Sverige tilldelats sin första Michelin-stjärna.

Inte oväntat är Koks den första restaurangen på Färöarna, som har en befolkning på totalt 50 000 invånare, att få en Michelin-stjärna.

Kökets leds av den 26-årige färöiske kocken Poul Andrias Ziska, och krogen fokuserar på innovativ traditionell färöisk mat. Målet är att erbjuda gästerna en chans att smaka på Färöarna och dess säsonger genom lokala råvaror.

– Vårt mål är att skapa den ultimata middagsupplevelsen. En upplevelse starkt influerad av våra djupt rotade färöiska traditioner och de stundtals kanske och i mångas ögon något märkliga lokala råvaror som finns omkring oss. Det är vår styrka att låta de lokala råvarorna tala för sig själva, säger Poul Andrias Ziska.

Det unga avant-gardet i köket använder nästan bara färöiska råvaror, både grovt och fint, gammalt och modernt, samtidigt som de samlar in örter och kryddor från närområdet och ser till att all konsumtion är hållbar.

Snarare än flammande nya kulinariska spår anstränger köket sig för att utforska gamla färöiska metoder för torkning, jäsning, saltning och rökning.

Menyn följer de olika årstiderna och vad de har att erbjuda, och omvandlar gamla kulinarisk tradition till moderna delikatesser. Maten är påfallande enkel, fräsch och traditionell där råvaror från havet och lamm dominerar.

Restaurangen låg tidigare inne i Hotel Føroyar i huvudstaden Torshavn med en sanslöst snygg utsikt, men flyttade för ungefär ett år sedan till den om möjligt ännu mer speciella platsen Kirkjubøur.

Även här är utsikten ursnygg, och det var trots allt här stjärnan kom till.

 

Ulrika Dratwa ny eventchef för Bonnier Tidskrifter

Ulrika Dratwa har lång erfarenhet från att ha arbetat med affärsutveckling och strategiska evenemang inom mediabranschen. Hon börjar sitt nya jobb den 1 mars.

Ulrika Dratwa kommer närmast från Svenska Dagbladet där hon har arbetat som eventchef. Dessförinnan har hon under en längre period arbetat inom IDG i olika roller, bland annat som affärsområdeschef för event.

Mitt mål är att bidra till ett starkt och växande affärsområde. Och jag ser fram emot att vara del av den fortsatt spännande utvecklingen av eventverksamheten. Personligen brinner jag för att utveckla strategiska och högkvalitativa evenemang och samarbeten för både partners och besökare, säger hon.

Annika Kvist är affärschef för nya affärer inom Bonnier Tidskrifter:

– Vi ser fram emot att satsa ytterligare på event och förstärka med en erfaren och kompetent eventchef. Ulrika bidrar med ny kunskap samtidigt som hon är med och utvecklar vår eventavdelning.

Några av de event som Bonnier Tidskrifter anordnar är bland andra Damernas Världs Guldknappen, M-magasins Mappiegalan och Årets mama.

 

900 nya jobb när Ikea bygger ut i Malmö

Ikea Sverige planerar att bygga ett hotell i Svågertorp, intill varuhuset och kontoret Hubhult. I anslutning till hotellet kan Ikea nu också bygga ett kontor med plats för 900 anställda. På torsdagen antog stadsbyggnadsnämnden en ny detaljplan som gör det möjligt.

Malmö är en attraktiv stad för företag att etablera sig i tack vare tillgängligheten, närheten till Kastrup och möjligheten till framtida rekryteringar. Här startar i genomsnitt åtta nya företag varje dag och de senaste tio åren har runt tjugo större företag valt Malmö som platsen för sina huvudkontor.

Företagsbyarna i Malmös utkanter växer. För att hushålla med den omgivande, värdefulla jordbruksmarken ska staden enligt översiktsplanen växa inåt, innanför Yttre Ringvägen. I den nya detaljplanen för Ikeas hotell och kontor utnyttjas därför marken bättre. Exploateringstalet höjs från 1,0 till 1,4 och byggnaderna kan bli 25 meter höga i delar av planområdet, mot tidigare 14 meter. Förutom kontorsbyggnaden kan hotellet byggas ut i en andra etapp och den nya planen tillåter också en parkeringsplats.

– Malmö behöver fler jobb och vi måste utnyttja vår mark smart. Det gör vi nu, på ett ypperligt läge som blir lättillgängligt med kollektivtrafik när Svågertorps tågstation öppnar igen på Kontinentalbanan, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Malmö växer snabbt och då är det extra glädjande att det kommer så många nya arbetsplatser, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

 

Bilden: Vy från Pildammsvägen som illustrerar hur en andra etapp av hotellbyggnationen skulle kunna se ut. Illustration: Dorte Mandrup arkitekter.

 

Internationella affärer tar Svenska Mässan till nya ekonomiska höjder

För tredje året i rad sätter Svenska Mässan såväl besöks- som omsättningsrekord. Under 2016 ökade Svenska Mässan koncernen, där Gothia Towers ingår, det totala antalet besök med 3,5 procent till drygt 1,8 miljoner. HUI Research beräknar därmed att Svenska Mässans turistekonomiska effekter till staden uppgår till 2,7 miljarder kronor. Koncernen gör en toppnotering med drygt 1,2 miljarder kronor i omsättning.

– Aldrig förr har efterfrågan internationellt varit större, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan. Vi ser en markant ökning och arrangerade 2016 flera stora internationella företagsevent vilket är resultatet av en medveten strategi om att stärka vår position på den globala marknaden.

– Internationellt är det oerhört attraktivt och en enorm styrka att vi kan erbjuda allt under ett tak, säger Carin Kindbom. Gothia Towers är med sina 1200 rum ett av Europas tio största hotell och tillsammans med mässhallar och mötesrum, restauranger, spa och andra faciliteter gör det anläggningen unik i sitt slag.

Omsättningen för Svenska Mässan koncernen uppgick 2016 till 1255 miljoner kronor (1182), en ökning med sex procent jämfört med 2015. Sammantaget för de två senaste åren, 2015-2016, har den organiska tillväxten sammanlagt varit 35 procent.

– Denna oerhört positiva utveckling visar tydligt att våra investeringar har varit helt rätt och har drivit nya affärer och tillväxt, säger Carin Kindbom.

Resultatet efter avskrivningar uppgick till 129 miljoner kronor, vilket stärkte soliditeten ytterligare.

– För Stiftelsen Svenska Mässan är lönsam och uthållig tillväxt en förutsättning för att fortsätta driva utvecklingen framåt och vara till nytta för näringslivet, fortsätter Carin Kindbom.

– Vårt resultat gynnar inte bara oss, utan hela Göteborg. Våra besökare spenderar både tid och pengar i såväl staden som regionen, inte minst shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, säger Carin Kindbom.

Under 2016 slog även flertalet mässor tidigare års utställar- och besöksrekord. GöteborgsVarvet Expo gjorde succé när den arrangerades för första gången på Svenska Mässan och Bokmässan lockade storpublik med sitt mässprogram.

– Vår största utmaning nu är bristen på flexibel mötesyta, säger Carin Kindbom. Vi har slagit i taket och behöver större kapacitet för att kunna tacka ja till och välkomna flera globala bolag och event, mässor, kongresser och konferenser. Inom kort kommer vi därför att presentera en tidigarelagd plan för expansion och nya ytor ”på höjden”. Steg ett handlar om att vi bygger flexibla mötesytor på ytterligare ett plan, avslutar Carin Kindbom.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Svenska Mässan

Svenska Mässan koncernen, där Gothia Towers ingår, ägs av Svenska Mässan Stiftelse med syftet att främja näringslivet. Stiftelsen är ekonomiskt fristående vilket innebär att det inte finns några ägare eller investerare. Alla investeringar sker på egna meriter och allt överskott återinvesteras i verksamheten. Svenska Mässan koncernens vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

 

Fakta om HUI Research rapport

Svenska Mässan koncernen genererade, enligt HUI Research, totalt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborgsregionen under 2016. Det är en ökning med 3,8 procent jämfört med 2015. Pengarna spenderades främst inom kultur, shopping, hotell, restauranger, taxi, med mera.

Totalt gjordes 1 832 909 (1 770 676) besök på Svenska Mässan under 2016 vilket motsvarar 3,5 procent fler jämfört med 2015. Inräknat är besökare på mässor, möten, hotell och restauranger.

 

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se