platsannonser
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
Vi söker en Sales Manager
till CWT Meetings and Events.
nyheter
Bygga varumärke
Möten för miljoner kronor i Västerås
– lokala värdar uppmärksammas.
eventarena
Snart premiär för nya Olympia i Helsingborg
öppnar snart med fler upplevelser och event.
Chapter meeting
Nästan 80 ICCA-medlemmar
från de skandinaviska länderna möts i Finland 22-24 mars.
omvärldsanalys
Stor konferens
om bredbands- och digitaliseringsfrågor i Jönköping.
effektivare mötesplanering
Vattenfall skriver avtal
med Svenska Möten.
CSR
Scandic donerar en miljon
till Rädda Barnens arbete med nyanlända barn.
hotellutveckling
Clarion Sense blir Luleås största hotell
- utökar med 74 rum.
möten förflyttar kunskap
Globala vetenskapliga möten
är ett strategiskt verktyg för att stärka lärosätens och destinationers attraktionskraft.
möten förädlar kunskap
Gröna städer och hållbarhet
i fokus på Nordic Architecture Fair.
Nya kunskaper skapar utveckling
Internationellt möte
kring E-learning till Jönköping.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten för miljoner kronor i Västerås – lokala värdar hyllas

Onsdagen den 29 mars delar Västerås Convention Bureau ut diplom till 2016 års mötesambassadörer i samband med den årliga ambassadörslunchen.

Ambassadörerna är lokala värdar från akademi, politik, näringsliv, kommun och landsting. Förra året var de värdar för kongresser i Västerås för totalt 25,6 miljoner kronor.

Sofie Lidholm, försäljningsansvarig för Västerås Convention Bureau, säger att det är tack vare de lokala värdarna som det genomförs flera stora möten i staden varje år.

– Vi vill uppmärksamma de som genom sitt värdskap bidrar till att öka Västerås attraktionskraft och inom sin bransch visar ett Västerås i framkant.

Sofie Lindholm betonar de positiva effekter som kongresserna för med sig.

– Det ekonomiska värdet är givetvis viktigt och förutom det så bidrar kongresser till att stärka destinationens varumärke och ger PR. Kongresserna är samhällsekonomiskt värdefulla för att bygga och överföra kunskap samt attrahera talanger, investerare och företag.

Förra året arrangerades 23 nationella och två internationella kongresser i Västerås. Under kongresserna deltog 6 000 personer, vilka genererade över           8 000 gästnätter.

 

 

Snart premiär för nya Olympia i Helsingborg

Efter två års ombyggnad har Helsingborg en ny, upprustad arena som bjuder på större upplevelser och evenemang förutom fotboll.

Vid invigningen den 1 april firas det bland annat med ett Skånederby i fotboll mellan Helsingborgs IF och Trelleborgs IF när säsongspremiären av Superettan spelas.

– Det har varit en lång resa. Anläggningen blev färdig i tid – vilket känns glädjande. Dessutom har HIF kunnat spela två säsonger under tiden som bygget har pågått, säger Fredrik Hjort, fastighetsdirektör och projektägare på fastighetsförvaltningen, Helsingborgs stad.


Foto: Frederik Ericsson, HIF.

Nästan 80 ICCA-medlemmar från de skandinaviska länderna möts i Finland 22-24 mars

Som vanligt är det ett stort intresse för ICCA:s  Skandinaviska Chaptermöte och det kommer nästan 80 personer till finska Esboo, varav 23 svenskar, lika många svenska deltagare som värdlandet har. Det är bra för den svenska kongressutvecklingen.

Mötet börjar med en Business Exchange: där de som kommer delar information om möten de har genomfört med varandra. ICCA har under de senaste fem decennierna framgångsrikt byggts på principen om att medlemmarna utbyter affärsinformation med varandra om nyligen genomförda möten och events. Detta är också grunden för ICCA:s fantastiska Association Databas och projektet Business Exchange. Kriterierna för att ta upp ett möte till Business Exchangeprojektet är enkla: Det måste locka minst 100 deltagare, det måste arrangerar antingen på årsbasis eller varannat år och det får bara handla om möten i Skandinavien.

En viktig punkt inför framtiden är att Aarhus Universitet finns på plats för att berätta om sina erfarenheter hur det är att arbeta väldigt nära stadens convention bureau. Punkten heter "University and City hand in hand" och det är Allan Tambo Christiansen, chef för kongressverksamheten på Visit Aarhus och Anders Froelund, Chef för Events och kommunikationssuppoer på Aarhus Universitet. Det här är en av de tydligaste utvecklingsvägarna för alla convention bureauer som har ett eller flera universitet i sin stad. Men också frågor om ambassadörsprogram, Gröna Events och Meeting Design är på programmet den första dagen.

Dag två finns Matthias Schultze, vd för Germany Convention Bureau, på plats för att dela med sig av de allra senaste undersökningsresultaten från deras Future Meeting Space research group. Bara den punkten är värd resan.

Svenska deltagare: Sara Andersson, Malmö Convention Bureau, Cecilia Björkenå, Uppsala Konsert & Kongress, Peter Ek, Nordic Choice Hotels, Ann Eriksson, Uppsala Konsert & Kongress,  Tia Eriksson, Akademikonferens, Uppsala/Stockholm, Malin Erlandsson, Svenska Mässan/Gothia Hotels, Göteborg, Monica Gunnarsson, Akademikonferens, Marie Häggström, Visit Stockholm, Annika Hallman, Göteborg Convention Bureau, Karin Hornay, Akademikonferens, Uppsala/Stockholm, Ante Jankovic, Jönköping Convention Bureau, Christopher Johansson, Malmö Convention Bureau, Madeleine Klintsbacka, Uppsala Convention Bureau, Anna Lindström, Uppsala Convention Bureau, Johan Menso, Meetagain, Stockholm/Göteborg/Malmö, Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau, Linköping/Norrköping, Camilla Örnroth, Svenska Mässan/Gothia Hotels, Göteborg, Petra Palm, Västsvenska Turistrådet/Mötesindustrirådet, Göteborg, André Petzold, Jönköping Convention Bureau, Birgitta Sefastsson, Visit Karlstad/Karlstad Convention Bureau, Lovisa Thuresson, Gotland Convention Bureau, Visby, Lena Vernersson, Akademikonferens, Uppsala Stockholm, samt Catarina Wallentin, Gotland Convention Bureau. Här finns också 23 finländska medlemmar, elva norska, tio danska, sex från Island och två från Färöarna.

 

Stor konferens om bredbands- och digitaliseringsfrågor i Jönköping

Jönköping stärker sin position som mötes- och kongresstad när Svenska Stadsnätsföreningen samlas för årskonferens den 21-22 mars för att diskutera högaktuella bredbands- och digitaliseringsfrågor.

Över 700 deltagare besöker Jönköping för en två dagar lång konferens med många intressanta programpunkter inom olika områden som rör IT-infrastruktur och dess betydelse för samhället.

– Fiber är en hetare fråga idag än någonsin vilket vi även ser i antal anmälda till konferensen då det i år är deltagarrekord. Det är vi mycket glada för, säger Svenska Stadsnätsföreningens vd Mikael Ek.

Sverige är i dag ett av de länder i världen där störst andel av befolkningen har tillgång till en snabb och modern bredbandsanslutning. De svenska stadsnäten har spelat en avgörande roll för landets digitaliseringsresa. Att valet av konferensstad föll på Jönköping var ingen slump.

– Jönköping är ett föredöme i branschen. Jönköping är en kommun med framgångsrikt stadsnät och engagerade ägare vilket var ett av valen till att konferensen förlades i just Jönköping,säger Mikael Ek.

Jönköpings Energi är lokal värd för mötet och har även fått möjlighet att informera och inspirera om sin framgångsrika sälj- och marknadskommunikation.

– På seminariet kommer vi bland annat att berätta hur man säljer in 6521 fiberanslutningar på ett år och hur man kan bemöta konkurrenternas erbjudande och ta hand om den informationshunger som villaägare har inför sin fiberanslutning, säger Henrik Severed, marknadskommunikatör Jönköpings Energi.

Årskonferensen är ett av 2017 års viktigaste möten för Jönköping.

–Vi är stolta över att få välkomna 700 gäster till Jönköping och vi arbetar för att deltagarna ska få uppleva en av Sveriges mest anlitade mötesstäder från sin bästa sida, säger Ante Jankovic, Manager på Jönköping Convention Bureau.

– Att konferensen är i Jönköping är ingen slump utan visar hur vi i Jönköping kan och vill samarbeta för att stå värd för en konferens som vi har en stark förankring till, säger Ante Jankovic.Att fler stora och betydelsefulla möten förläggs i Jönköping stärker oss ytterligare i mötes- och kongressvärlden och visar att vi är en destination att räkna med.

Foto: Peter Appelin

Vattenfall skriver avtal med Svenska Möten

– ATT VATTENFALL väljer att skriva avtal med oss ligger helt i linje med vad vi på Svenska Möten har sett länge - att allt fler stora företag börjar inse fördelarna med att ta ett samlat grepp om sina möten, säger Karin Ekberg, Key Account Manager på Svenska Möten. En ökad medvetenhet om potentiella besparingar har lett till att allt fler företag väljer att ta ett större, samlat grepp om sina möten och konferenser.

Genom att samla alla bokningar av externa möten och konferenser genom en enda leverantör, finns stora möjligheter att effektivisera, få kostnadsöverblick och säkerställa att alla möten och konferenser har rätt syfte och bokas i enlighet med företagets mötespolicy.

– Genom ett samarbete med Svenska Möten som är expert på möten får vi en bra samarbetspartner som hjälper oss att följa våra riktlinjer, få kontroll på kostnaderna och samtidigt öka kvalitén på våra möten.Vi förväntar vi oss ett bra stöd och effektiv möteshantering som gör våra mötesarrangörer och deltagare nöjda, säger Marlene Roslin, Travel Manager på Vattenfall.

För Svenska Mötens kunder innebär avtalen att de får en enda part att vända sig till, för allt från bokning till genomförande, fakturering, uppföljning och statistik. Samordningen innebär också tillgång till avtalsrabatter som redan är framförhandlade. Avtalskunderna får även en ökad kontroll och överblick av sina kostnader, då all fakturering sker samordnat via en leverantör, vilket efterfrågas allt mer av kostnadsmedvetna företag.

– Vi vill att våra avtalskunder ska kunna ägna mer tid åt sin egen kärnverksamhet och med samordning av all mötes- och konferensverksamhet finns stora besparingar att göra – både i kostnader och tid, förklarar Karin Ekberg som är kundansvarig för Vattenfall.

Scandic donerar en miljon till Rädda Barnens arbete med nyanlända barn

Scandic Hotels fördjupar sitt samarbete med Rädda Barnen genom en donation på en miljon kronor tillägnad Rädda Barnens verksamhet för nyanlända barn i Norden och Tyskland. Samarbetet är ett led i Scandics långsiktiga arbete att verka för mångfald och inkludering i samhället.

– Vi arbetar sedan tidigare aktivt med inkludering och mångfald och att ta tillvara på den kompetens som finns hos nyanlända, till exempel med valideringsprogrammet Snabbspåret. Genom att stötta Rädda Barnens viktiga arbete hoppas vi bidra till en bättre situation och förbättrade förutsättningar att komma in i samhället för de barn som kommer hit, säger Lena Bjurner SVP HR & Sustainability, Scandic Hotels Group.

Scandic Hotels och Rädda Barnen har under de senaste åren haft mindre lokala samarbeten. Nu tas ett samlat grepp genom ett utökat och fördjupat samarbete över landsgränserna i de länder där Scandic har verksamhet.

–Vi är glada över att kunna stärka vårt samarbete med Scandic Hotels. Samarbetet innebär att vi kan göra mer för att stärka barns rättigheter. Pengarna kommer bland annat att gå till utbildningsprojekt, samtals- och mötesforum samt verksamhet för nyanlända barn, säger Elisabeth Dahlin, Generalsekreterare på Rädda Barnen.

Donationen till Rädda Barnen presenterades i samband med Scandics årliga ledarskapskonferens i Stockholm. Under öppningen av konferensen hölls även en manifestation och ett fackeltåg som stöd för Rädda Barnens arbete med anledning av kriget i Syrien som nyligen gick in på sitt sjunde år.

Som en av de ledande oberoende barnrättsorganisationerna jobbar Rädda Barnen med att säkerställa och skydda barnens rätt till mat, husrum, sjukvård, utbildning och en tillvaro utan våld, övergrepp och exploatering.