platsannonser
Projektledare
till Akademikonferens.
Vi söker en ny medarbetare
till Event & Konferens.
nyheter
säkerhet är A och O
Resia satsar
på säkerhetsapp för sin kunder.
affärer som utvecklar
Volante
förvärvar Speakersnet.
stora möten förflyttar kunskap
Nationella Släktforskardagarna i Umeå
speglar rörelse i medvind.
stora möten förädlar kunskapn
Miljonomsättning på kongresser
i Borås under våren.
International Awards
Ystad Saltsjöbad
är Europas bästa sparrsort.
möten och affärer
Scandic inleder ett strategiskt partnerskap
med MCI Nordics.
If you build it they will come
Arkitekttävlingen om Skellefteås kulturhus
med hotell avgjord.
stora möten förädlar kunskap
Fler än 500 vårdspecialister och hjärtvårdsforskare
till Jönköping 2017.
möten skapar utveckling
Stockholm
tar emot internationellt toppmöte.
affärsutveckling
Creative Meetings
köper Inspiration.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia satsar på säkerhetsapp för sin kunder

Global Warning System (GWS) har ingått ett partneravtal med Resia, en av Sveriges och Skandinaviens största resebyråkoncerner. Resia kommer att integrera en varumärkesanpassad version av GWS’ tjänst Safeture i sitt kunderbjudande. Affärsmodellen bygger på intäktsdelning.

GWS’ har utvecklat tjänsten Safeture, en personlig säkerhetstjänst som erbjuder kritisk information direkt i mobilen via en app som användaren laddar ner. Appen levererar viktig information och varningar i realtid om platsen där resenären befinner sig, och ger service och trygghet när människor är på resande fot. Resia erbjuder reselösningar både till semesterresenärer och affärsresenärer. I koncernen Resia Travel Group som ägs av Resia AB ingår varumärkena Resia, Bengt-Martins, Resfeber, Box Office, Cruise Market, Flygofar, och Hyttespecialisten. Resia har blivit utsedd till Sveriges bästa affärsresebyrå 8 gånger. Nu har man genom avtalet med GWS beslutat sig för att integrera Safeture Pro, GWS företagsversion av tjänsten, i sitt erbjudande till svenska företagskunder och göra en varumärkesanpassning.

 

Resias produktchef Karin Wadmark beskriver hur man ser att lösningen stärker Resia:

– Vi måste ständigt ligga i framkant och utveckla vårt erbjudande. Våra kunder och deras behov skall guida oss och vi ser att säkerhetsfrågorna blir allt viktigare för dem. Safetures lösning ger både resenärerna och de som ansvarar för företagets resande den trygghet de behöver. Vi är stolta över att vara rankad högst av affärsresebyråerna, och det här är också ett sätt för oss att stärka vår position och att differentiera oss.

GWS har under en tid metodiskt slutit avtal inom flertalet av de segment man sagt skall vara basen för global tillväxt. Genom avtalet med Resia penetrerar man resebranschen ytterligare och befäster den position man vill bygga upp som ledande leverantör av modern, personlig resesäkerhet. Andreas Rodman, vd för GWS, kommenterar:

– Vi ser otroligt positivt på att få samarbeta med Resia, som är en mycket väl ansedd reseleverantör och som har företagskunder som är precis i vår målgrupp. Detta avtal ger oss ytterligare bevis på attraktiviteten i vår tjänst och vårt erbjudande till resebranschen.

 

Bilden: Andreas Rodman, vd för GWS.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Om GWS Production AB och Safeture

GWS, Global Warning System, grundades 2009 efter erfarenheter från en global SARS-epidemi, tsunamin i Indiska Oceanen 2004 och terrorattacken i Mumbai. Bolaget erbjuder en mobilbaserad, personlig säkerhetstjänst, Safeture, för att skydda resenärer genom att i realtid spåra och ge information om katastrofer och andra hot som kan påverka människor på resa. Systemet består av olika tjänster som levereras genom resenärens mobiltelefon och tillhandahålls både till företag – Safeture Pro, och till privatpersoner - Safeture.

GWS aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm. Sedermera Fondkommission är Certified Adviser.


Om Resia AB och Resia Travel Group

Resia AB har tre kundgrupper – semesterresenärer, affärsresenärer och grupp- och konferensresenärer. Alla kundgrupperna är lika viktiga och det övergripande målet är att växa och ta marknadsandelar inom samtliga delar av verksamheten. I koncernen Resia Travel Group som ägs av Resia AB ingår varumärkena Resia, Bengt-Martins, Resfeber, Box Office, Cruise Market, Flygofar, och Hyttespecialisten. Idag utgörs 52 procent av försäljningsvolymerna av semesterresor och 48 procent av företagsresor. Resia har blivit utsedd till Sveriges bästa corporate travel agency 8 gånger.

Volante förvärvar Speakersnet

Bokförlaget och kunskapsföretaget Volante förvärvar Speakersnet AB, talaragenturen som grundades 1993.

– Speakersnet bröt ny mark och har varit Sveriges mest framgångsrika talaragentur utanför Skandinavien de senaste 20 åren, säger Volantes grundare och vd Tobias Nielsén. För Volante blir detta en spännande plattform för att sprida kunskap och berättelser internationellt.

Speakersnet AB fungerar som ett managementbolag och en talaragentur. Speakersnet representerar idag Alexander Bard, Magnus Lindkvist, Kjell A. Nordström, Alf Rehn och Jonas Ridderstråle. Även Jan Carlzon finns med, som var fröet till Speakersnet från början.

– Det finns få svenskar som kan konkurrera med de här talarna när det gäller popularitet och antal uppdrag utanför Sverige, säger Tobias Nielsén.

Speakersnet verksamhet innebär en utveckling av vad Volante gör redan idag, då det finns ett antal samarbeten med författare – forskare och andra experter – när det gäller talaruppdrag och att skapa innehåll till konferenser och mötesplatser. Särskilda fokusområden är management, digitalisering av samhället och det nya arbetslivet. Ansvarig för scendelen hos Volante är Ulrika Bergwall.

Speakersnet fortsätter som ett dotterbolag till Volante AB och personalen flyttar till Volantes lokaler i Gamla stan i Stockholm; däribland tidigare ägaren och grundaren Britt-Marie Hesselbäck som finns med under en övergångsfas:

– Jag har fullt förtroende för att Volante kan förvalta och samtidigt vidareutveckla Speakersnet på ett bra sätt. Vi har känt Volante i flera år nu. De tog också över vårt systerföretag Bookhouse för två år sedan.

Idag släpps också den nya webbplatsen för Speakersnet

Volante är ett kunskapsföretag med visionen att göra världen lite klokare och roligare. Det sker genom att sprida idéer och kunskap – i form av böcker, föredrag och konferenser.

 

Bilden: Kjell A. Nordström, ett av de ledande namnet bakom SpeackersNet, nu en del av förlaget Volante.

Nationella Släktforskardagarna i Umeå speglar rörelse i medvind

I slutet av augusti hålls de nationella Släktforskardagarna i Nolias lokaler i Umeå och det är en rörelse i medvind som samlas 20-21 augusti med bland annat tv-personligheten och skådespelaren Pia Johansson som föreläsare.

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige med Sveriges Släkt-forskarförbund som den sammanhållande organisationen. Arrangemanget vänder sig till alla intresserad. Det är ett stort arrangemang som lockar besökare från hela Norden och från USA. Släktforskardagarna brukar besökas av ungefär 5 000 historieintresserade släkt- och hembygdsforskare. Arrangemanget omfattar mässa med utställare i branschen samt föreläsningar med intresanta ämnen och kompetenta föreläsare.

Släktforskning är för många jakten på en svunnen tid och intresset lockar gamla som unga, rutinerade som nybörjare att göra en tidsresa. Nyfikenheten över att få veta mer om de generationer som levt här på jorden före oss själva får många att börja släktforska och söka efter sina rötter.

Inför att årets släktforskardagar skulle arrangeras gick frågan ut till landets lokalföreningar och Södra Västerbottens Släktforskare skickade in en ansökan. Det är en rörelse i medvind som samlas i Umeå 20-21 augusti 2016.

– Intresset är större än någonsin och även om många fortfarande inte är med i någon förening är intresset stort. Det visar inte minst intresset för de böcker vi ger ut och som man kan använda även om man inte är med någon förening, säger Erland Ringborg, förbundsordförande i Sveriges släktforskarförbund.

Årets dagar arrangeras av Södra Västerbottens Släktforskare med stöd av Sveriges Släktforskarförbund och i samarbete med Nolia AB samt huvudsponsorn ArkivDigital.

Årets tema är ”Fjällen, skogarna, älvarna och människorna”. Erland Ringborg tycker att årets släktforskardagar ser ut att bli väldigt intressanta.

– Det är bland annat ett lysande föreläsningsprogram. Årets släktforskardagar har verkligen öppnat Norrlandsfönstret, tycker han.

Bland annat kommer Matthew Anderson från Washington DC i USA, som talar om hur han vann genom att bli tvåa i tv-programmet Allt för Sverige. Till dagarna kommer också skådespelaren och tv-personligheten Pia Johansson som talar i ämnet: Är vi våra gener, eller är det för sent att ändra sig?

Carina Strömberg är ordförande i Lappmarkens Släkt och Bygdeforskare. Hon har tidigare varit chef på bland annat Riksarkivet/SVAR i Ramsele och landsarkivet i Härnösand.

– Vår förening har åkt till släktforskardagarna söderut i flera år och nu ska det bli trevligt att visa upp norra Sverige. Vi kommer också att få ta emot priser, en av våra medlemmar får hedersdiplom och Doroteaborna får ett delat pris för Årets släktbok, säger hon.

Anna Nyberg är ordförande i Södra Västerbottens Släktforskare och hon berättar att det hade blivit svårt att genomföra årets Släktforskardagar utan Nolia.

– Vi har fått frågan i flera år om att anordna släktforskardagar i Umeå, men tvingats tacka nej för att vi inte haft tid eller möjlighet då vi är en förhållandevis liten förening med en relativt ung styrelse där många arbetar hel eller deltid.

Hon berättar också att många undrat hur det skulle gå att lägga dagarna i Umeå, men att responsen varit fantastisk.

– Vi har nog velat visa alla att vi kan genomföra dagarna på ett bra sätt och därmed lagt ner lite extra krut. Dessutom är det lätt att ta sig till Umeå, så nu står vi här med utställare till och med från USA och naturligtvis hoppas vi på att dagarna ska ge många nya medlemmar, säger Anna Nyberg.

Södra Västerbottens Släktforskare håller i invigningen, programmet och upplägget för banketten medan Nolia tar ett stort ansvar för allt övrigt. Dessutom har Nolia en projektkoordinator med ett stort intresse för släktforskning.

– Jag har släktforskat i över tio år och för mig känns det väldigt roligt att vi fått förtroendet att hjälpa till med arrangemanget, säger Kristina Naréus, projektkoordinator på Nolia.

Släktforskardagarna 2016 arrangeras med stöd av Sveriges Släktforskarförbund som har 174 medlemsföreningar med ungefär 75 000 medelmmar. I samband med Släktforskardagarna arrangerar de även sin egen medlemskonferebns och förbundsstämma den 19 augusti.

 

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige med Sveriges Släktforskarförbund som den sammanhållande organisationen. Nu har turen kommit till Norrland och Umeå där Släktforskardagarna hålls 20-21 augusti 2016. Arrangör är Södra Västerbottens Släktforskare med stöd av Sveriges Släktforskarförbund i samarbete med Nolia AB och huvudsponsorn ArkivDigital. Årets tema är ”Fjällen, skogarna, älvarna och människorna”.

Miljonomsättning på kongresser i Borås under våren

Det bubblar i Borås. Människor från när och fjärran möts på kongresser i staden. Här diskuteras livräddning, konsumentfrågor, sjukvårdsfrågor och också inom olika forskarämnen. Ovärderlig kunskap och näring till staden.

Sammantaget är det tolv organisationer som valt att förlägga sin kongress i Borås under våren. Totalt har cirka 1 600 personer besökt staden för att diskutera olika sakfrågor. En del så nöjda att de valt att återkomma. Exempel på detta är Svenska Livräddningssällskapet som med bara något år emellan valt att återkomma med sitt nationella årsmöte.

Varje kongressdeltagare spenderar cirka 3 500kr* per dygn i Borås på logi, lokala transporter, shopping, restaurangbesök och deltagaravgifter. Totalt har deltagarna som besökt vårens kongresser spenderat drygt fem miljoner kronor under besöken i Borås. (Observeras skall att detta är de kongresser Borås Convention Bureau på ett eller annat sätt varit delaktiga i, det förekommer fler kongresser i Borås som Borås Convention Bureau inte är del i).

– Värdet på en kongress är flerfaldigt. Dels genererar det viktig näring till våra lokala företag men inte minst överför det kunskap till våra verksamheter där fler ges en möjlighet att medverka när en kongress förläggs i vår stad. Därtill hjälper kongresser till att attrahera talanger, investerare och företag, framhåller Erik Johnson, projektledare på Borås Convention Bureau.

Ett annat exempel på en kongress som förlagts till Borås är Prehospenkonferensen. Forskning och utveckling av prehospital akutsjukvård har funnits länge i Borås och PreHospen är en av landets ledande prehospitala forskningscentrum och därmed en anledning till att den förlades till Borås.

– Intresset av att förlägga kongresser till Borås ökar. Kombinationen av närhet till internationell flygplats, spännande möteslokaler, stadens goda värdskap, engagerade och ledande lokala verksamheter inom högskola, sjukhus, kommun och föreningar bidrar alla till det ökade intresset, säger Maria Landin verksamhetschef på BoråsBorås.

 

Nedanstående kongresser har arrangerats under våren 2016 (som Borås Convention Bureau varit delaktiga i):

• Grön Ungdoms riksårsmöte, 12-14 februari, 160 deltagare

• Lean Forum Healthcare, 10-11 mars, 230 deltagare

• Healthy Cities årsmöte, 15-16 mars, 200 deltagare

• RFSL Ungdomskongress, 18-20 mars, 70 deltagare

• Nordic Urban Laboratory, 5-7 april, 150 deltagare

• Svenskt Barnsmärtsymposium, 14-15 april, 160 deltagare

• EUFOU nätverksträff, 17-18 maj, 80 deltagare

• IPA Vårmöte och kongress, 20-22 maj, 60 deltagre

• SKNT årsmöte, 25-27 maj, 150 deltagare

• Konsumentdagarna, 24-26 maj, 190 deltagare

• Svenska Livräddningssällskapets årsmöte, 27-29 maj, 80 deltagare

• Nationell Nätverkskonferens för distriktssköterskelärare, 2 juni, 30 deltagare.

 

• Genomsnittlig spendering för en nationell kongressdeltagare per övernattning enligt Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB).

 

Ystad Saltsjöbad är Europas bästa sparesort

Ystad Saltsjöbad har vunnit två kategorier i internationellt ansedda World Luxury Spa Awards: Europe - Luxury Resort Spa och Sweden - Luxury Destination Spa. Därmed går destinationshotellet från bäst i Sverige till bäst i Europa.

Det var på den årliga galan som hölls på Grand Hotel Kronenhof Pontresina i Schweiz som Ystad Saltsjöbad tilldelades priserna i konkurrens med erkända spaanläggningar runtom i Europa. Sedan Salt Creek Spa byggdes ut med 850 kvm i slutet på 2014, har utmärkelserna duggat tätt och man närmar sig målet som sattes upp 2010 - att Ystad Saltsjöbad ska bli topp 10 bland världens destinationshotell. Delmålen, att 2012 tillhöra topp 3 i Sverige och därefter att bli topp 10 i Europa, har man nu uppnått med råge. Ystad Saltsjöbad som destination förstärks ytterligare genom förvärvet av Villa Strandvägen som öppnar i slutet av juni, samt av det faktum att Sverige blivit ett allt populärare resmål bland internationella turister.

– Wow, Europas bästa sparesort! De senaste åren har vi haft äran att få många utmärkelser bland annat som bästa svenska spa och Sveriges ledande hotell. Att få de här priserna handlar alltid om vår personal och det hårda och långsiktiga arbete de gör varje dag. Sedan 2010 är vårt uttalade mål att bli ett av Sveriges bästa, och sedan ett av Europas tio bästa spahotell. Tack vare priset i helgen så siktar vi nu mot nästa mål - att uppnå världsklass, säger Anders Nilsson, vd på Ystad Saltsjöbad.

World Luxury Spa Awards är en branschorganisation som verkar för att erkänna, belöna och kreditera utmärkande aktörer inom alla sektorer av den globala spabranschen och är en av de mest prestigefyllda utmärkelserna ett spahotell kan få.

 

Ett urval av tidigare mottagna priser:

• Sveriges bästa mötesanläggning – Business Travel Awards, Customers Choice 2015

• Årets bästa Spa, Spa Awards 2015

• Svenska Spahotells Branschpris 2015

• Sveriges ledande hotell, World Travel Award 2015

Scandic inleder ett strategiskt partnerskap med MCI Nordics

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har inlett ett strategiskt partnerskap med MCI Nordics, som är en av världens största event- och kongressarrangör.

Som första hotelloperatör i Norden har Scandic Hotels slutit ett strategiskt partnerskapsavtal med MCI Nordics. Partnerskapet syftar till att kunna erbjuda bästa upplevelserna till MCI’s kunder där höga krav ställs på mat och dryck samt hotellboende och mötesytor.

Scandics marknadsledande hotellportfölj och kunderbjudande utgör en viktig plattform för professionella och högkvalitativa event- och kongresser.

– Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med MCI. Tillsammans ska vi se till att våra gemensamma kunder får den bästa helhetsupplevelsen, säger Martin Creydt, Operativ direktör på Scandic Hotels Group.

–   Vi valde Scandic på grund av deras goda geografiska räckvidd och vanan av att arrangera events. Dessutom arbetar vi väldigt aktivt med CSR, vilket även Scandic gör och det är en mycket viktig parameter för oss när vi väljer leverantör, säger Thomas Wüthrich, Regionchef på MCI Nordics.

 

Bilden: Martin Creydt, Operativ direktör, Scandic Hotels Group.