platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverigesiffror: Kraftig ökning för Finnair i juli
Allt fler svenskar väljer att flyga med Finnair och i juli steg resandet med hela 18 procent. De två nya svenska linjerna Umeå och Luleå står bakom ökningen tillsammans med destinationer runt medelhavet. Trots att Asienmarknaden totalt sett visar på negativa siffor fortsätter intresset för japanska destinationer att växa.

Under juli månad var det totalt 2,9 procent fler som flög med Finnair. Sverigetrafiken ökar rejält med 18 procent jämfört med samma månad ifjol.

Många svenskar har valt att resa via Helsingfors till medelhavet och destinationerna Malaga och Dubrovnik ökade med 55 respektive 58 procent under juli månad. Denna ökning har troligen påverkats positivt av de två nya svenska rutterna, Umeå och Luleå, som lanserades tidigare i våras. Även den nya amerikanska rutten till Chicago har bidragit att fler svenska resenärer flugit med Finnair i juli.

– Vi kan se att fler och fler svenskar väljer att resa med Finnair ut i Europa och även till Nordamerika. Det ser ut som om vi kommer att ha en stark höst med tanke på att regionerna ökar med över 20 procent. Dessutom storsatsar vi på resandet till Asien i vinter och kommer snart att börja sätta våra toppmoderna A350-flygplan i trafik. De kommer att höja komforten för våra passagerare och sänka Finnairs totala utsläpp avsevärt, säger Kenneth Gillberg.

Passagerarsiffrorna till Asien visar upp ett negativt resultat och totalt minskade resorna från Sverige till Asien med närmare 11 procent. Nedgången beror främst på att Finnair inte längre flyger till Hanoi utan har flyttat sin kapacitet till Chicago. Japan fortsätter dock att uppvisa starka siffror och under juli månad reste allt fler svenskar med Finnair till japanska destinationer. Städerna Nagoya och Tokyo ökar med 36 respektive 23 procent jämfört med samma period förra året.