platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten visar gästnöjdhet i realtid på webben
Nu blir det enklare att välja mötesanläggning utifrån rekommendationer. Från och med den 23 april publicerar Svenska Möten webbaserade kundomdömen i realtid. Något som löpande visar gästnöjdheten hos organisationens medlemmar.

– Allt fler väljer resmål, hotell och mötesplatser som bokas utifrån personliga rekommendationer, särskilt från vänner och kollegor. Det visar den rådande samhällstrenden, säger Pontus Esbo, medlemschef på Svenska Möten.

Svenska Möten har redan i dag höga kvalitetskrav på sina medlemsanläggningar, via sitt klassificeringssystem. Här utvärderas varje anläggning vartannat år, inom två områden: 1) Hotell och restaurang samt 2) Möten och konferens. Denna utvärdering visar dock enbart på hårdvaran, inte mjuka värden som gästnöjdhet.

Nu inför Svenska Möten även mätning av kundomdömen, för att ytterligare höja nivån på kundservice och kundvård. Samtidigt får man en framtidssäkring, då detta ligger i tiden.

– Gästnöjdheten kommer att mätas på ett så enkelt sätt som möjligt, för att säkerställa en hög svarsfrekvens, berättar Pontus Esbo. Att svara ska gå både snabbt och lätt – och svaren ska sedan synas i realtid, direkt på Svenska Mötens webbplats.

I receptionen på de olika medlemsanläggningarna kommer det att finnas en surfplatta, där varje gäst får svara på en enda fråga: ”Skulle du kunna tänka dig att rekommendera detta företag till en vän eller kollega?”. Frågan besvaras genom ett knapptryck, med alternativen ”Ja”, ”Nej” eller ”Vet inte”. Därefter visas svaret vid anläggningen på webbplatsen.

Metoden ger ett lojalitetsmått, som redovisas i procent: ett så kallat NPS-värde. NPS står för Net Promoter Score, och beräknas genom att kunderna delas in i tre grupper: positiva (ja) kritiker (nej) och passiva (vet ej). Andelen kritiker dras sedan från andelen positiva och ger på så sätt anläggningens NPS-värde.

Traditionellt har svarsfrekvensen varit så låg som 15 till 20 procent på gästenkäter. Dessutom fångar de endast upp en av mångas röster, i många fall har till och med uppgiftslämnaren tillika bokaren inte närvarat vid mötet. Men genom detta nya förfaringssätt vill man kunna få samtliga gäster att svara. Det både ökar kraven på anläggningarna och höjer servicen för Svenska Mötens kunder.

– Att dela med oss av vad vi tycker för att hjälpa vänner och kollegor är inget nytt fenomen. Sedan flera år tillbaka på sociala medier är vi inpräntade med att ”like:a” det vi tycker om. Detta i kombination med inflation av mailenkäter gör att vårt nya kundnöjdhetssystem ligger helt rätt i tiden, avslutar Pontus Esbo.