platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
på nytt uppdrag
Maria Sebnat Martin
ny projektledare för Sigtuna Litteraturfestival 2018.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmskortet hotat av landstinget dåliga ekonomi
SL:s ekonomiska kris drabbar besöksnäringen och turismen i Stockholm. SL har chockhöjt priserna som Stockholms stad får betala för samarbeten om turistkort och kongressresor. Kostnaden för det populära Stockholmskortet har höjts från 14 till 23 miljoner, vilket gör att kortet troligtvis måste läggas ned nästa år, uppger Socialdemokraterna i Stockholm i ett pressmedelande.

Stockholms landsting har tidigare aviserat prishöjningar för att komma tillrätta med SL:s ekonomiska problem. När det gäller besöksnäringen har avgifterna redan höjts. Avgiften staden betalar för Stockholmskortet – där resor med SL ingår – höjdes från 14 till 23 miljoner kronor. Även enskilda reselösningar för evenemang som kongresser och idrottstävlingar kommer att bli dyrare för Stockholm stad. Detta görs samtidigt som andra städer tsom är konkurrenter till Stockholm satsar stort på gratisresor för sina kongressdeltagare. Stockholmskortet har funnits i över 30 år och är populärt – förra året såldes 130 000 kort.

– Landstingets dåliga ekonomi slår direkt mot turism, kongresserna och besöksnäring. Prisökningarna gör att vi troligtvis måste lägga ned Stockholmskortet, vilket är beklagligt eftersom det är ett populärt kort som många turister uppskattar. Det påverkar också vår möjlighet att locka till oss större evenemang. Besöksnäringen är viktig för hela stockholmsregionen, och jag förutsätter att landstinget tänker om och konstruktivt försöker bidra till en lösning. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S) i Stockholm.

I tankarna måste landstinget och Stockholms stad också tänka in hållbarhetsaspekterna. Ju fler av stadens gäster som åker grönt desto bättre för stadens image.