platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Contrast förgyller vardagen för våra äldre

Efter många besök på sin pappas äldreboende började Benni Hokkanen, vd på eventbyrån Contrast i Växjö, fundera på hur man skulle kunna hjälpa personalen med aktiviteter för de äldre. Resultatet blev ”Kafferepet – kom så spelar vi!”.

– Runt om i Sverige sitter gamla människor och bara väntar på att något ska hända, säger Benni Hokkanen. Jag såg hur stämningen steg när det hände något utöver det vardagliga, om det så bara var bingobrickor som plockades fram. Det fick mig att tänka efter och jag tog med funderingarna till mina kollegor på Contrast. Det är ju precis sådant vi jobbar med – att höja stämningen och se till att andra trivs och har roligt.

En viktig sak i sammanhanget var att det inte fick kosta något för äldreboendena, som redan har ansträngda budgetar att ta hänsyn till.

– Vi frågade runt i vårt nätverk av kunder och leverantörer, och fick snabbt en handfull företag att ställa upp. De har sedan helt ideellt bidragit med sina respektive specialområden i form av tid eller produkter.

Contrast tog fram själva aktiviteten Kafferepet, som är ett frågespel i olika delar specialgjort för målgruppen. En reklambyrå satte sedan upp en hemsida med anmälningsfunktion, ett tryckeri åtog sig att hjälpa till med tryck av spelplaner och flera andra bidrog med kaffe, tilltugg och vinster till vinnarna.

Contrast kontaktade Växjö kommun som nappade på konceptet, och i mitten av december hade det första Kafferepet premiär på Toftagården i Sandsbro utanför Växjö. Under det kommande året kommer så gott som samtliga av äldreboendena i Växjö kommun att delta. Meningen är att Kafferepet ska köras fyra gånger per år med olika säsongsbetonade teman.

– Vi kör ett år i hemkommunen och utvärderar det. Om det slår väl ut är det enkelt att sprida konceptet till andra kommuner som är intresserade.

– Se det gärna som ett tack till personalen som gör ett storartat jobb, men framförallt som en möjlighet att ge våra kära äldre nya och spännande upplevelser, igenkännande skratt och minnen att le åt och prata om, säger Benni Hokkanen.