platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
80 dagsvandringar i Skåne för 5000 europeiska besökare
2016 står Skåne och Svenska Turistföreningen (STF) som värd för Eurorando, ett av Europas största vandringsevenemang. 5000–7000 besökare väntas besöka Skåne den 10-17 september 2016. Nu är det klart vilka dagsvandringar som Eurorando erbjuder besökarna. De är åttio till antalet och finns i tjugofem av Skånes kommuner.

Dagsvandringar i stadsmiljö, i de djupaste skogarna i nordost, vidunderliga vyer på Söderåsen, unika upplevelser och matvandringar på den certifierade Kullaleden, fågelvandringar i Falsterbo, Ystadvandring i Wallanders spår, äppelriket på Österlen och mycket mer är vad som står på programmet.

Över 100 förslag på dagsvandringar kom in och nu har dessa genomgått en gallring för att hålla rätt standard och kvalitet. Resultatet blev åttio kvalitativa dagsvandringar med olika längd, svårighetsgrad och inriktning.

Det har gått ett år sedan Skåne och STF fick det positiva beskedet att stå som värd för vandringsevenemanget Eurorando. Till sin hjälp är tjugofem av Skånes kommuner, Stiftelsen Skånska Landskap, Länsstyrelsen och Nordsjälland med i projektet för att erbjuda besökarna sevärdheter, natur, kultur och vandringsleder i Skåne.

– Vi på STF är mycket stolta över att stå som värd för ett vandringsevent som lockar många olika nationaliteter. Förhoppningen är att det även ska locka fler svenskar att ta chansen att upptäcka Skåne och de vandringsmöjligheter som erbjuds där. Vi vill visa upp vår fantastiska natur och kultur och att det går att vandra i hela Sverige, inte bara i fjällen, säger Sylvia Nylin, vice generalsekreterare på STF. Förutom dagsvandringarna kommer vi erbjuda en mängd kringaktiviteter i Skåne.

I Helsingborg, som är värdstad för evenemanget, kommer ett basecampområde att byggas upp med underhållning, mässa, foodcourt och aktivitetsområde. Härnäst väntar arbetet med att paketera alla härliga aktiviteter såsom; boende, dagsvandringar, transporter, måltider, heldagsutflykter, guider, och servicepersonal, säger Annika Borgelin, projektledare för Eurorando på Event in Skåne.

Samtidigt som arbetet med Eurorando pågår arbetar Region Skåne med att höja kvaliteten på Skåneleden via bland annat ett regionalt skyltprojekt och en stor ungdomssatsning kopplat till vandringsleden.

– Det är såklart viktigt att Skåneleden motsvarar kräsna vandrares förväntningar, säger Sofie Norrby, utvecklingsansvarig för Skåneleden på Region Skåne.

Eurorando är ett viktigt evenemang för Skåne som destination. Trender som STF tagit fram visar på att vandring kommer att bli en av de största reseanledningarna framöver. I och med arbetet att skapa Eurorando har nu hela Skåne ett gemensamt mål att lyfta vandringsdestinationen Skåne.

Tourism in Skåne driver på uppdrag av Skåneleden en rad utvecklingsinsatser tillsammans med och för besöksnäringen i Skåne. Inom ramarna för detta uppdrag identifieras och byggs hållbara produkter och tjänster för utvalda marknader och målgrupper, liksom ett arbete med att identifiera och utveckla relevanta distributionskanaler för produktägarna.

– Vi kommer även tillsammans med VisitSweden att genomföra kampanjer och PR på den tyska marknaden, framför allt insatser riktade mot reseföretag, säger Sara Brynskog, PR- & kommunikationsansvarig på Tourism in Skåne.

– År 2016 kommer vi att ha en fantastisk produkt att visa upp vilket vi hoppas ska ge ringar på vattnet för Skånes vandringsturism och inte minst så kommer vi att ha fantastiska leder för skåningarna att ge sig ut på, säger Annika Borgelin.

www.eurorando2016.com