platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Nissen: Managementavtalen hämmar värdetillväxten

– Hotellfastighetsägare bör successivt fasa ut managementavtal till förmån för incitamentsbaserade hyresavtal. Dagens ordning bromsar hotellfastighetens lönsamhet och värdetillväxt, säger Anders Nissen, vd för Pandox.

I morgon deltar han i en paneldebatten “A focus on the investors – leases” på Hotel Investment Conference Europe i London, där hotellfastighetsbranschens avtalsformer ska diskuteras.

Traditionella managementavtal bygger på att fastighetsägaren uppdrar åt ett varumärke att driva hotellet mot en "management fee", ofta som en andel av hotellets försäljning.

I vissa fall betalar fastighetsägaren utöver det även ut en "incentive fee" som baseras på hotellets resultat, men den utgör i allmänhet en mindre del.

– Eftersom omsättningens och distributionsstrategier styr varumärkenas vinst innebär avtalsstrukturen att bolagen fokuserar på att maximera intäkterna, säger Anders Nissen.

Enligt honom hamnar frågor kring produktivitet, lönsamhet och smarta investeringar i skymundan, något som går stick i stäv med fastighetsägarens intressen då de frågorna är de viktigaste kriterierna för värdetillväxt i en hotellfastighet.

Kännetecknande för managementavtal är även att fastighetsägaren står för alla investeringar i fastigheten.

Fastighetsägaren befinner sig i situationen att både svara för verksamhet och samtliga investeringar, medan operatören – som kontrollerar värdekedjan – delar uppsidan, men inte har del i vare sig risk eller investeringar.

Lösningen är, enligt Anders Nissen, incitamentsbaserade hyresavtal. Den hyra operatören betalar baseras på rörelsens omsättning, och kostnader för investeringar och produktutveckling fördelas på ett sätt som skapar gemensamma drivkrafter.

– Avtalsformen ger incitament för operatören att driva lönsamheten genom att öka intäkter, minska kostnader och satsa på långsiktiga investeringar i produkten, säger han. Parterna delar både på upp- och nedsida där kapital, potential och risk är i rimlig balans mellan parterna.

Pandox är en av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden när det gäller geografisk spridning, antal hotell, varunamn och storlek.

I portföljen ingår 105 hotell, ett kongresscenter, sexton operativa verksamheter, med 22 000 rum i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Schweiz, Bahamas och Kanada.

Hotellen drivs i olika driftsformer under varunamn som Scandic, Hilton, Intercontinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Best Western, Rantasipi, Omena eller genom oberoende distributionskanaler.