platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholm Pride genererade 327 miljoner kr till regionen

Årets Stockholm Pridefestival, Skandinaviens största och en av huvudstadens största publika årligen återkommande evenemang, genererade 327,5 miljoner kronor. Det motsvarar 218 årsverken på årsbasis, visar en färsk turismekonomisk kalkyl.

– Rapporten visar betydelsen av evenemang och att årligen återkommande evenemang som Stockholm Pride är en stark drivkraft för besökande. Åtta av tio har besökt festivalen tidigare och nio av tio säger att de ska besöka festivalen igen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Stockholms Pridefestival besöktes totalt av 400 000 personer varav 37 procent var tillresta besökare och av dem var 16 000 internationella besökare.

Enligt Ulla Hamilton är öppenhet, mångfald och respekt tre av huvudstadens grundvärderingar.

– Pridefestivalen är ett nyckelevenemang för oss. Undersökningen visar att Stockholm uppfattas som en professionell evenemangsstad. Den totala upplevelsen av regionen som evenemangdestination får 4,3 i helhetsbetyg på en femgradig skala, säger Ulla Hamilton.

Hon säger vidare att evenemang som lyfter fram öppenhet, mångfald och respekt stärker destinationens attraktionskraft. Idag räknas Stockholm som en av de mest intressanta hbt-destinationerna i världen.

Sedan 2005 arbetar Stockholms stad, genom Stockholm Gay and Lesbian Network, med att marknadsföra huvudstaden för hbt-besökare.

Undersökningen genomfördes i samband med Stockholm Pride med intervjuer på de tre festivalplatserna: Pride Park, Pride House och Pride Parade. Totalt genomfördes 359 intervjuer.

• 73 procent av besökarna angav Stockholm Pride som huvudsaklig anledning.

• 79 procent av besökarna har besökt festivalen tidigare.

• 47 procent av besökarna har någon gång tidigare besökt en annan Pridefestival. Bland dem Berlin, Göteborg, Malmö.

• 48 procent av de tillresta besökarna valde att bo på hotell. 42 procent bodde hos släkt och vänner.

• Stockholm Pride genomfördes första gången 1998. Årets festival hade rekordmånga besökare.

• Pride Park hade 18 000 betalande besökare, Pride House 5 000 besökare per dag och Pride Parade hade omkring 45 000 deltagare. Längs paradvägen i centrala Stockholm stod närmare 400 000 åskådare.

• I genomsnitt övernattade de tillresta besökarna tre nätter. Utöver evenemanget passade de flesta besökarna på att gå på restaurang (72 procent), pub/nattklubb (61 procent) och träffa släkt (60 procent).

• Varje deltagare spenderade 2 986 kronor under besöket.