platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda Express fyller tio år och investerar 100 miljoner i nya tåg
I dagarna fyller Arlanda Express tio år. I samband med jubileet presenteras Framtidståget - ett projekt där Arlanda Express investerar 100 miljoner kronor i att bygga om alla sina tåg. Det första tåget kommer att tas i bruk under nästa år och de första modellerna finns redan framme.

Sedan starten 1999 har 35 miljoner resenärer valt att utnyttja Arlandabanan och företaget har gått med vinst sedan 2005. Nu investerar Arlanda Express 100 miljoner kronor i utvecklingsprojektet Framtidståget där man bygger om sina tåg. Visionen för Framtidståget är att genom färg, form och funktion i såväl interiör som exteriör skapa positiva upplevelser i det offentliga rummet. Det viktigaste är dock att projektet i sin helhet, i alla delar, ska ta hänsyn till miljön.

– Vi har idag en robust ekonomi och med Framtidståget ökar vi sittplatskapaciteten, samtidigt som vi skapar en tågmiljö som i lika delar kombinerar design, komfort och kapacitet, kommenterar Per Thorstenson, vd för Arlanda Express.

Byggandet av Arlandabanan väckte en hel del kritik när det initierades som Sveriges första stora infrastrukturprojekt på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Ett antal internationella storbanker ställde upp som långivare, med de framtida biljettintäkterna som enda garanti. Bygget blev dock klart i tid och enligt budget. Passagerarantalet har successivt ökat och Arlanda Express har sju år i rad varit Sveriges punktligaste tågoperatör.

– Det har varit en spännande resa och det känns riktigt bra att vi gjort det möjligt för så många att undvika E4:an och istället ta tåget till flyget, menar Per Thorstenson. Med Framtidståget tar vi ett nytt avstamp, där målet är att ge våra resenärer nya upplevelser.