platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mötesstaden växer
Första kvartalet ökade USA och Kina
stort i Göteborgs gästnätter.
möten förädlar kunskap
Tillit
lockade tusentals besökare till Vetenskapsfestivalen.
möten skapar utveckling
Göteborg imponerar
på världsledande organisation för mötesarrangörer.
Framtid
Inlandsbanan
kan rustas genom miljardinvestering.
omvärldsanalys
Scandic – en attraktiv arbetsgivare
Högst rankad bland 50 aktörer i branschen.
massor skapar möten
Fredrik Reinfeldt
talar på Empack på Kistamässan
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
RSS
rss_icon
Länkar
Linköpings arena byter namn till Saab Arena

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab och Linköping Hockey Club har tecknat ett sponsoravtal med innebörden att stadens hockey- och evenemangsarena byter namn till Saab Arena. Namnbytet sker den 1 juli.

Saab är ett av landets största teknikföretag med verksamhet på omkring 50 orter och i ett 35-tal länder.

Kjell Johnsson, vice affärsområdeschef för Saab Aeronautics, säger att bolaget vill öka kunskapen om Saabs verksamhet, inte minst för att locka kvalificerade medarbetare till verksamheten runt om i landet.

– Det gynnar dessutom våra affärer nationellt internationellt. Genom etableringen i Linköping, som är Sveriges flygcentrum, sätts fokus på svenskt ingenjörskunnande inom försvars- och säkerhetsområdet.

Kjell Johnsson förklarar att företaget sätter ett stort värde på att samverka med det omkringliggande samhället på orter där Saab verkar. De vill i konkreta handlingar visa att bolaget är starkt lokalt, nationellt och globalt.

– Sponsringen av Saab Arena är ett av många exempel. Sverige är en oerhört viktig marknad för Saab och det är därför glädjande att vi kan bidra på det här sättet, säger han.

Linköping Hockey Club, LHC, har under 2000-talet utvecklats till en toppklubb i en av de största sporterna i landet.

Herrlaget har kvalificerat sig för SM-slutspel tio av de elva senaste åren, nått två SM-silver och nu senast semifinalplats två år i rad samt har under tio säsongers spel i arenan ett publiksnitt på över 7 000 åskådare över totalt 320 matcher.

Damlaget som etablerades senare har utvecklats på ett liknande sätt och vann i mars SM-guldet. Klubben har över 700 aktiva spelare och har tidigare också vunnit två junior-SM och ett pojk-SM-guld.

– Det känns enormt bra att vi har hittat det här samarbetet mellan parter som sätter Linköping på kartan i Sverige och världen. Det ger hela staden en fantastisk kraft att skapa positiv energi gemensamt. Det stärker bilden av Linköping internt i vår stad och i vår omvärld, säger LHCs klubbdirektör Mike Helber.

Kommunen ser arenan som en viktig kontaktyta mellan kommunen, näringslivet och invånarna. Paul Lindvall (M) är kommunstyrelsens ordförande:

– Företaget har en alldeles särskild betydelse för Linköping. Det sker väldigt mycket spännande här som vi vill berätta om. Arenan är den mest publika platsen och det bästa utrymmet vi har för att exponera stadens utveckling.

Den nya grafiska profilen presenteras i samband med Champions Hockey League-matchen mellan LHC och tjeckiska Pardubice den 22 augusti.