platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Swesport får nystart i Annexet 2015

Sportfackmässan Swesport genomförs från och med i januari nästa år i Annexet, Globen. Samtidigt tar branschorganisationen Svenskt Sportforum över mässan och anpassar mässkonceptet efter nya branschvillkor.

Mässan lockar årligen över 100 utställare och över 1 000 besökare från sportbutiker över hela landet. Swesport är framför allt en mötesplats för oberoende, icke kedje-anslutna sportfackhandlare vilka inte har någon egen inköpsmässa.

Fackmässan har arrangerats i många varierande former och i olika mässhallar sedan starten 1981. Fokus har hela tiden varit att vara en mötesplats för hela branschen och ett oberoende forum för alla aktörer i svensk sporthandel, där inte minst nya varumärken har chans att visa upp sig.

– Vi gör det här för att få en nystart för Swesport, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum. Annexets lokaler är perfekt anpassade för en mässa av det här slaget, och i och med att vi tar ägandeskapet för mässan kan vi anpassa villkor och utformning helt efter våra medlemmar och för branschen.

Enligt Claes Forsberg är Swesport den enda möjligheten för mindre, nystartade varumärken att kunna visa upp sig för branschen. På kedjornas mässor har de inköpsansvariga redan gjort ett urval och det är tufft för nya aktörer att komma in.

– Hos oss kan alla visa upp det sortiment de vill. Sedan är självklart många butikschefer och andra från de stora kedjorna också här för att se branschens totala utbud och bilda sig en egen uppfattning om trender och nyheter.

Avtalet med Annexet genom Globe Arenas och AEG löper till att börja med på två år.