platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Momentum blir Tango och bjuder upp Minnesota

Sponsringsbyrån Momentum lämnar McCann-huset och återtar namnet Tango Sponsring och börjar istället ett nära samarbete med kommunikationsbyrån Minnesota. Tillsammans positionerar de sig som en av de ledande aktörerna för aktivering av sponsorers rättigheter. Samarbetet inleds i dagarna genom nya och gamla kundkontakter.

– Avsikten med ett gemensamt kunderbjudande är att vi ska kunna skapa lösningar via våra kunders egna kanaler ännu bättre, säger Andy Pimmeshofer, vd för Minnesota. Vi har redan en hel del erfarenhet av sponsoraktivering från till exempel Svenska Spel, Atea, Entercard och Tech Data. Med Tangos strategiska kompetens, tillsammans med vår kreativa, kan vi öka nyttan av kundernas sponsring.

– Det finns en naturlig förståelse hos Minnesotas ledning och kreatörer för sponsring som kommunikationstema. Deras syn på tillvaratagandet av kundens egna kanaler är också något vi tror på och det tilltalar allt fler företag i dagens ekonomiska klimat, säger Anders Lindén, vd för Tango.

Arbetet med att aktivera ett sponsorskap genom flera olika kanaler är ett gemensamt synsätt hos de båda byråerna och förhoppningen är att de tillsammans ska få kunderna att än bättre använda de emotionella värden som sponsring i grunden medför. Med sin mångåriga erfarenhet från den svenska och nordiska marknaden utmanar de nu kundernas strategiska kommunikationsplattformar.

– Sponsring och events är marknadsföringsområden som fortfarande har stor potential att utvecklas, säger Anders Lindén. De 15-20 största sponsorerna i Sverige lägger tillsammans en halv miljard kronor enbart på avtal och rättigheter varje år. Tyvärr släpar många fortfarande efter när de ska kapitalisera på detta. Med strategisk kunskap som säkerställer att ett sponsorskap är rätt utifrån den målgrupp man vill nå, och med kreativa lösningar på hur egna kanaler kan användas för att nå målen, blir vi en intressant och kostnadseffektiv partner till många företag.

Samarbetet är i full gång, medan den fysiska flytten till Minnesotas kontor sker den 1 december. Konstellationen Tango/Minnesota blir också en Preferred Partner till McCann-gruppen för sponsring och events.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Minnesota är en fristående kommunikationsbyrå med ett integrerat synsätt och specialistavdelningarna Concept, Event, Digital och Design. Byråns filosofi är att företag i än högre grad än idag bör utnyttja den kommunikativa potentialen i sina egna kanaler.


Tango Sponsring är en strategisk rådgivningsbyrå inom sponsring och passion branding. Företaget har de senaste två åren verkat inom McCann-gruppen, men var tidigare under tio år helt fristående på den nordiska marknaden. Bland kunderna finns t ex Fortum, Göteborgs-Posten, Kungliga Operan, Lantmännen, Nokia, Peace & Love, SAS, Sergel, Swedbank och Swedish Match.