platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Samlad kunskap om lärande i ny antologi

Hur väl är nya digitala läromedel anpassade till våra kognitiva förmågor? Vilka färdigheter är viktigast för ett gott studieresultatet? Hur bör skolmatematiken vara för att passa tjejer bättre?

De här och många fler frågor ställer sig ett 40-tal lundaforskare i en ny antologi om lärande.

Målet med antologin är att för första gången spegla universitetets bredd när det gäller forskning om lärande, undervisning och utbildning.

Det är framför allt vid lärarhögskolor som det bedrivs forskning inom ämnet utbildningsvetenskap.

Lunds universitet hade under åren 1998 och 2011 ingen lärarutbildning men likväl bedrevs här forskning om lärande. Kognitionsforskare vid Lunds universitet bedrev, och bedriver, forskning om inlärning, rättssociologer om skolledarskap och inom historia, naturvetenskap och språk bedrivs forskning om didaktik, det vill säga hur man bästa lär ut just de här ämnena.

Sedan 2011 finns en lärarutbildning vid universitetet och med den bildades ett aktivt nätverk för utbildningsvetenskaplig forskning.