platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
PS Communication sätter standard för hållbara event

– Vi har tagit fram en standard och en egen märkning för att kunna erbjuda kunder hållbara evenemang. Bakom standarden ligger ett omfattande arbete som innefattar alla delar i kedjan som ingår i ett event, säger Ola Bringle, byråchef på PS Communication i Stockholm.

Arbetet syftar till att skapa ett ökat långsiktigt och hållbart tänkande i alla led. PS Communications standard för hållbara möten utgår från miljöstandarden BS 8901, framtagen för evenemangsindustrin. Det mest uppmärksammade evenemanget som genomförs enligt denna standard är OS 2012 i London. För att lyfta medvetenheten internt och externt har kommunikationsbyrån nyligen tagit fram en speciell märkning för miljöstandard.

– Som byrå har vi en hög ambition när det gäller hållbarhetsfrågor och får dagligen förfrågningar från kunder om hur man skapar hållbara evenemang. Det har inte funnits någon tydlig standard som på enkelt sätt kunnat vara ett stöd för den som vill skapa ett hållbart event, säger Ola Bringle.

Märkningen ska garantera att tänket genomsyrar allt PS Communication levererar och att standarden implementerats i alla faser av processen.

– Många företag gör redan idag relativt mycket inom detta område. Tyvärr blir det ofta mycket ”greenwashing”, man silar mygg men sväljer kameler när det gäller till exempel miljöaspekten inom mötes- och eventindustrin, säger Ola Bringle.

"Hållbara Event" är en ambitiös policy för långsiktig hållbarhet med höga krav på engagemang från de företag som arbetar enligt dess standard.

Syfte:

• Hjälpa företag att utveckla och förbättra långsiktigheten i sina projekt inom fastställd budget.

• Minska utsläpp av koldioxid och avfall samt öka effektiviteten i resursanvändandet för minskad miljöpåverkan.

• Presentera möjligheter för att en effektiv planering och uppmuntra återanvändning av material och infrastruktur.

 

Exempel på omfattning:

• Val av arena/ lokal, val av leverantörer och samarbetspartners, val av inköp och material, transportpolicys, hantering av material efter evenemang utifrån avfall, återvinning och återanvändning.

 

BS 8901 är en standard som har skapats för att vara ett stöd för företag med en hög miljömässig ambitionsnivå och som vill implementera ett långsiktigt tänk i hela sin arbetsprocess. Läs mer här:

http://www.london2012.com/plans/sustainability/index.php

-----------------------------------------------------------------------------------

Fakta PS Communication

PS Communication är en kommunikationsbyrå med ursprung i event marketing, sponsring och upplevelsebaserad marknadsföring. Byrån har 105 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn samt partnerbyråer i Oslo, Helsingfors och de baltiska länderna. Byrån ingår också i två internationella nätverk – Comvort och United Agencies Network.