platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Skepparholmen har klarat tuff Svanen-märkning
Miljömärkningen Svanen har skärpt kraven för hotell, restauranger och mötesanläggningar. Först i Norden att bli godkänd med den nya Svanen-märkningen är Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm.

De nya kraven fastställdes i höstas och innebär tuffare bedömningar på flera punkter. Till exempel måste energi- och vattenförbrukningen vara lägre precis som anläggningens utsläpp. Även maten som serveras påverkas med krav på större andel ekologiska råvaror, fler vegetariska alternativ och begränsningar i vilken fisk och skaldjur som får serveras.

Det är ingen slump att Skepparholmen blivit först ut. Miljö- och hållbarhetsfrågor har länge varit en integrerad del företagets verksamhet.

Vad blir nästa steg i ert miljöarbete?

– Vi fortsätter hållbarhetsarbetet på alla fronter och det berör både energi, vatten, kemikalier, avfallshantering och inköp av mat, dryck och förbrukningsvaror. Även om vi är en liten aktör märker vi att vi kan påverka stort, säger marknadschef Eva Suits.

– En viktig del av vår verksamhet idag är att ligga i framkant när det gäller att verka för kvalitetssäkring och en hållbar utveckling. Vi är därför med och tar ett större samhälls- och miljöansvar, bland annat genom att driva frågorna om det goda, ansvarsfulla ledarskapet och ett renare Östersjön.