platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Lions Clubs kongress till Milano 2019

Lions Club International med sina 1,3 miljoner medlemmar väljer Milano för sin årliga kongress år 2019. Det är första gången som Italien är värd för evenemanget, och det förväntas komma omkring 25 000 personer som stannar i fyra dagar.

Organisationen bedömer att kongressen genererar minst 540 miljoner kronor  i intäkter för destinationen. Milano valdes före städer som Boston, Calgary, Johannesburg och Singapore.

 

Arbetet med budet att vara värd för det stora mötet är ett lagarbete som involverat Milanomässan, vilken var den officiella budgivaren och ägare till kongresscentret MiCo. De är också värd för kongressen.

Andra som ingått i det segrande laget är organisationens lokalavdelning Lions Club Italia, och AIM Group International som blir officiell PCO för eventet. AIM bidrog också med teknisk rådgivning och stöd i utformningen och presentationen av det vinnande budet.

– Vi lade först fram ett bud för kongressen 2018, men vi förlorade mot Las Vegas som kunde erbjuda mer konkurrenskraftiga hotellpriser. Men vi gav aldrig upp, säger Marica Motta, Sales Operations Coordinator för AIM Group International, som har arbetat med projektet i två år.

Budet inför kongressen hade tre grundproblrem som skulle lösas:  6 000 hotellrum skulle finnas på så få hotell som möjligt och med rumspriser som redan överenskommits och som alltså skulle ligga fast. Därutöver en transportplan och ytterligare destinationsstöd för 25 000 personer som besöker Milano.

För att möta de boendes behov har Milanomässans kongressavdelning fört diskussioner med hotellföreningar som har garanterat de inledande 6 000 rummen på 45 hotell i tre olika priskategorier.

AIM Group International har tagit fram en transportplan med en partner som kan täcka den komplicerade logistiken. När det gäller transporter garanterade borgmästaren i Milano, Giuliano Pisapia, den besökande delegationen tillgång till hela den historiska stadskärnan för Lions Club berömda "tvåkilometersparad". Han lovade även förmåner för deltagarna inklusive gratis kollektivtrafik och entré till museer och andra sevärdheter.

Henry Pons är ordförande i italienska Lions Club, en klubb som har 44 000 medlemmar till skillnad från exempelvis Singapore som har 9 000 medlemmar. Det höga medlemsantalet var till Milanos fördel i budgivningen, anser  han.

– Milano har också bra tillgänglighet med flyg och järnväg, men viktigast är kanske att kongresscentret nästan ligger i centrum av staden, säger han.

Henry Pons tror att den avgörande faktorn var det fina mottagandet Lions Clubs delegation fick av borgmästaren. Han välkomnade organisationens tre dagar långa inspektionresa där de skulle se på vägar för paraden, besöka flera hotell, och se över sightseeingprogrammet.

– Singapores kandidatur var också mycket stark eftersom deras lokala Lions-avdelning erbjöd organisationen ett betydande ekonomiskt stöd. Men Milano vann då den besökande delegationen uppfattade stadens totala lagarbete inklusive teamet och alla berörda aktörer som mycket professionella, säger Marica Motta som tillsammans med sitt team var med på Lionskongressen 2013  i Hamburg.

Hon säger att de var i Hamburg för att på plats och personligen förstå vilka egenskaper och kriterier som måste uppfyllas för att en stad ska kunna få evenemanget.

– Det är de personliga relationerna som skapas under platsinspektionen som starkt bidrog till att bygga upp en känsla av tillit, säger Marica Motta.

Enligt Lions Clubs traditioner erbjuds medlemmarna ytterligare turer till andra italienska resmål, så att delegatarerna och deras familjer kan se sig om i andra delar av Italien.

Under sina nästan etthundra år som organisation har Lionskongressen tidigare bara varit i tre europeiska städer: Hamburg, Birmingham och Nice.

 

Foto: Galleria Vittorio Emanuele II, iStockPhoto.