platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden får 1 120 000 kr till förstudie om matturism

Lonely Planet rankar Sverige som ett land i topp för matglada besökare. Maten är en bidragande faktor till varför turisterna väljer att spendera sin semester här, och nu vill regeringen att fler ska få upp ögonen för Sverige.

Nu får Visit Sweden 1 120 000 kronor för att ta fram en förstudie till ett exportprogram för svenska mat-, dryck- och måltidsupplevelser.

– Svenska mat och matkultur lockar turister till Sverige. Vi har fantastiska råvaror, innovativa kockar och en fantastisk miljö för måltidsturism. Vi måste dra nytta av det och exportera mer av dryck- och måltidsuppleveler för att skapa fler jobb i hela landet, säger Eskil Erlandsson.

Turismens exportvärde har ökat med 25 miljarder kronor sedan regeringen startade satsningen på Matlandet 2008, och mycket av pengarna läggs på mat. Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen, och de spenderar nästan lika mycket, 18,8 miljarder kronor, på livsmedel.

Förstudien ska visa förutsättningarna för hur vi kan stärka Sveriges varumärke som ett matland än mer. Redan idag söker sig turister till Sverige för att ta del av mat och matkultur, mycket tack vare de svenska kockarnas framgångar i internationella tävlingar samt tack vare att flera svenska krogar placerat sig på topplistor över världens bästa restauranger.