platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
på nytt uppdrag
Maria Sebnat Martin
ny projektledare för Sigtuna Litteraturfestival 2018.
RSS
rss_icon
Länkar
Trender i fokus på FuTURe

Den expansiva rese- och turismindustrin är trendkänslig. Trender hotar, men öppnar också nya möjligheter. Hur hamnar man på den vinnande sidan? Fem branschprofiler analyserar och debatterar på FuTURe, startskottet för årets TUR.

Framtidsseminariet fokuserar i år på aktuella trender, förändrade beteenden och förändrade spelregler, med en direkt påverkan på resor och besöksnäring. Under rubriken ”Vinnare eller förlorare? Så påverkas vi av trenderna” möts fem aktörer och analytiker:

Thomas Brühl, vd Visit Sweden, Eva Östling, vd Visita – svensk besöksnäring, Ninna Engdal, vd Globen Arenas, Johan Sanneblad, expert mobila trender och strategier samt Göran Adlén, trendspanare och författare.

Farhad Karkavand, mässansvarig för TUR, vill se en konkret diskussion:

– Vi hoppas debatten ska klargöra vad vi står inför, hur trender påverkar besluten. Vi ger också deltagarna några inledande minuter för att ge sin egen syn på de viktigaste trenderna, till exempel när det gäller den digitala utvecklingen, det ökande resandet, den nya generationen resenärer och den politiska händelseutvecklingen, säger han.

Facebook fyllde tio år häromdagen. Trots det står många av branschens företag handfallna inför utvecklingen i sociala medier.

– Den har en enorm påverkan på branschen, säger Göran Adlén. En dålig recension av rätt person, det vill säga fel person ur den drabbades synvinkel, kan få helt förödande konsekvenser. I 99 procent av fallen vet inte företag hur man ska agera.

Att mycket handlar om politik valåret 2014 är oundvikligt.

Eva Östling, Visita, är oroad över “dubbelstöten”, det vill säga fördubblade arbetsgivaravgifter för unga och fördubblad restaurangmoms, vid ett regeringsskifte i höst.

– Dubbelstöten innebär en kostnadschock på motsvarande sju miljarder kronor för besöksnäringen, säger Eva Östling. Vi vet att prishöjningar leder till dämpad efterfrågan och fler uppsägningar.

FuTURe genomförs i Svenska Mässans Kongresshall onsdagen den 19 mars mellan klockan 15.30 och 18.00.