platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
RSS
rss_icon
Länkar
Ystad Saltsjöbad slår rekord för sjunde året i rad

Förra året går till historien som det bästa någonsin för Ystad Saltsjöbad. Omsättningen uppgick till totalt 145 miljoner kronor, en ökning med 16 procent jämfört med rekordåret 2012.

Fortsatt tillväxt, lyckade investeringar, fortsatta satsningar på service samt positiva recensioner och utmärkelser ligger bakom resultatet.

– Sju år i följd är inte bara anmärkningsvärt utan ska ställas i relation till att stora delar av branschen brottas med låg eller ingen tillväxt alls, säger Anders Nilsson, vd för Ystad Saltsjöbad.

Anläggningen har under de senaste åren investerat i 30 nya rum, spa-attraktioner, rumsrenovering och olika satsningar på medarbetarna. Förra året öppnades två nya restauranger och köket förstärktes.

– De offensiva satsningarna på mat och spa gör oss till en året-runt-destination. Vi har nästan lika många rum uthyrda i januari som juli.

Förra årets expansion resulterade i att hotellet nyanställde 14 personer, vilket innebär totalt 124 heltidsanställda. Därmed är Ystad Saltsjöbad en av kommunens största arbetsgivare.

Förra året inleddes satsningen på den internationella marknaden. Ambitionen är att bli ett internationellt destinationshotell av världsklass inom tre år.

Bland annat utökades informationen i alla kanaler till att omfatta danska och engelska. Den europeiska marknaden är, med Sverige följt av Danmark, viktigast.  

– Vi har högt ställda mål och fortsätter att satsa och utvecklas så länge vi har gästernas förtroende, säger Anders Nilsson.

Ystad Saltsjöbad fick sex utmärkelser under 2013, bland andra World Travel Award för Sveriges bästa möteshotell samt bästa spa i Sverige via World Luxury Hotel Awards.