platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
på nytt uppdrag
Maria Sebnat Martin
ny projektledare för Sigtuna Litteraturfestival 2018.
RSS
rss_icon
Länkar
Nio miljoner till evenemang i Umeå
Umeå kommun satsar nio miljoner kronor under 2014–2016 i en central evenemangsbudget. Näringslivet deltar också i satsningen på att utveckla staden till en av landets fem bästa evenemangsstäder senast år 2020.

Verksamheten är indelad i fyra olika verksamhetsområden: möten och konferenser, evenemang, privatturism och handel/centrumutveckling.

Medlen tillförs Visit Umeå, som etablerades under 2012. Bolaget ägs till 36 procent vardera av Destinations Umeå ekonomisk förening och Umeå C, och till 28 procent av kommunen via Umeå Kommunföretag.

Visit Umeå ska samordna och effektivisera utvecklingsinsatser för turismen med fokus på marknadsföring och försäljning av destinationen.

Målet är att till år 2020 fördubbla omsättningen i turismen från dagens en miljard kronor till två miljarder årligen och gå från 800 till 1 600 sysselsatta personer.

Siktet är inställt på att bland annat värva nya evenemang, utveckla befintliga evenemang och utöka paketering och marknadsföring/säljaktiviteter. Visit Umeå har tillsammans med kommunen, turismen och olika arrangörer utarbetat en plattform för vilka temaområden och storlekar på evenemang Umeå ska prioritera.

– Vi är övertygade om att evenemangsbudgeten används på ett samordnat och effektivt sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).

– De medel vi tillför ska vässa Umeå som evenemangsstad och därmed ge mycket tillbaka i form av ett uppsving för turismen och ökade skatteintäkter, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

Näringslivet förväntas att via sponsorinsatser satsa lika mycket som kommunen för att genomföra de olika evenemangen. Därutöver ska kommunens Näringslivsservice, precis som tidigare, avsätta omkring en miljon kronor årligen i sin utvecklingsbudget för olika evenemang.

Bild: Umeå skyline. Fotograf: LG Norlin.