platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
London vill bygga flygplats på vattnet för 500-600 miljarder kronor

Världens första globala flygplats kan komma att byggas på en konstgjord ö vid Themsens mynning, i varje fall om Londons borgmästare Boris Johnson får som han vill.

Självklart väcker en sådan idén masor av synpunkter och särskilt som den skulle kosta någonstans mellan 500 och 600 miljarder kronor och kunna vara klar redan inom sju år. Flygplatsen planeras i en andra utvecklingsfas få hela sex landningsbanor och en kapacitet att hantera 172 miljoner resenärer om året. Redan 2031 förväntar sig flygmyndigheterna i London att de behöver ha flygplatser som klarar att ta emot hela 300 miljoner passagerare.

– Det är dags att tänka på framtiden, säger London borgmästare Boris Johnson. Det är arkitektfirman Gensler som ritat en spektakulär flygplats som har fyra flytande landningsbanor förankrade i havsbottnen, men med expansionsplaner till att kunna bli sex landningsbanor. Detta kommer att bli ett nationellt infrastrukturprojekt som kan injicera nytt tempo och dynamik i vår ekonomi.

Men Willie Walsh, chef för International Airlines Group, med British Airways, menar att han inte kan förstå hur den ska kunna göras ekonomiskt möjlig.

– Den massiva byggnadskostnaden skulle behöva tjänas in från avgifter som redan före bygget avskräcker operatörerna från att flytta dit, säger Wille Walsh.

– Flygplatsen kan snabbt tillverkas på varv och stålverk i Storbritannien och kan flyta genom havet och placeras i mynningen, säger projektledaren Ian Mulcahey, som inte ser några egentliga problem med att bygga flygplatsen.

Förra veckan meddelade regeringen att ett slutligt beslut om den brittiska utbyggnaden av landets flygplatser kommer att fattas efter nästa riksdagsval 2015. Den nya transportministern Patrick Mcloughlin har tidigare sagt att de experter som utsetts till den nya oberoende kommissionen säkerställer att bästa möjliga långsiktiga lösning också hittas.

Londons flygtrafik har nått sin maxkapacitet och både näringsliv och politiker är angelägna om att lösa stadens behov av utökad trafik. Andra förslag utreds också, exempelvis utbyggnad av befintliga flygplatser, bland annat en tredje bana på Heathrow.

Namnet på den nya flygplatsen, som skulle byggas 30 minuter från centrala London vid Isle of Sheppey i Kent, föreslås bli London Britannia Airport. Tågstationer under vattnet i flera plan kan göra att höghastighetstågen in till centrala London kan vara inne i staden på 30 minuter.