platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
mat och möten
Guld till Victor Magdeburg
på Högberga Gård.
hållbarhet i fokus
Quality Hotel Globe
satsar på solenergi.
skapar mötesstrategi
Malmö högskola och Malmö stad i samarbete
för att stärka Malmö som mötesdestination.
omvärldsanalys
Mässor & kongresser
bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen.
Nyetablering
Pocket by Pontus i Arenastaden
öppnar i mitten av augusti .
Nytt uppdrag: Second opinion
Janne Björge
lämnar Nine Yards efter 14 år.
hotellnytt
Scandicfamiljen växer
– nu öppnar Scandic Prince Philip.
på nytt uppdrag
Anders Leijon
blir sälj- och marknadschef på Kolmården.
kongresser förädlar kunskap
Halmstad årets klättrare
på svenska kongresslistan.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstads hotellbeläggning utvecklas starkt

Efter september månads rapportering från SCB och en sammanställning för årets nio första månader, ligger Karlstads siffror i täten när det gäller hela rikets utveckling.

I september ökade antalet sålda rum med 8,5 procent jämfört med i fjol. För landet som helhet var motsvarande siffra 3,1 procent. För Karlstads del innebär det drygt 2 000 fler sålda hotellrum.

Det som särskiljer Karlstads utveckling är att både beläggning och snittintäkter ökar. Prisutvecklingen hade en liten ökning på 1,7 procent, medan prisutvecklingen för riket var negativ, genom en minskning med 1,4 procent.

Kombinationen av positiv prisutveckling och bättre beläggning ger Karlstad en ökad logiintäkt med 10,3 procent, vilket motsvarar 2,1 miljoner kronor och kan ställas i proportion till utvecklingen i landet som stannade på 1,7 procent.

September var en rekordmånad även för Karlstad CCC  som gästades av politiska kongresser från Kristdemokraterna och Centern, men även av flera större möten från bland annat Räddningstjänsten, OKQ8 och SKL.

– Karlstad har en bra konkurrenskraft som besöksstad och skapar många arbetstillfällen, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad.

För årets första nio månader visar Karlstad en ökning av logiintäkter på 6,4 procent, vilket motsvarar cirka 10 miljoner kronor, medan siffran för landet är en marginell ökning med 1,5  procent.