platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Första bokningsbolag med klimatpositiva möten

Många kunder väljer att lägga sitt möte på en miljöcertifierad anläggning och fler och fler anläggningar väljer att göra just detta – miljöcertifiera och/eller klimatneutralisera sin verksamhet. Men det finns faktiskt ett steg till att gå, som förvånansvärt få har gjort. Nämligen att förutom att även bli en klimatpositiv verksamhet också hjälpa kunden att minska sin miljöpåverkan.

– Idag är miljö och framför allt klimat högaktuella ämnen i samhällsdebatten men även i mötesindustrin, säger Katarina Niss, delägare i bokningsföretaget Peppar Svensk Mötesdesign.

– Vi erbjuder kunden att ta ett steg längre i sin miljöhänsyn. Kunden ges möjlighet att göra sitt möte eller konferens inte bara klimatneutral utan även - klimatpositiv! På det viset kan kunderna välja att faktiskt bidra ännu mer till att minska sin klimatpåverkan och kompensera i form av köp av utsläppsrätter.

–  Genom vårt klimatverktyg räknar vi fram halten av koldioxid som mötete eller konferensen genererar, oavsett hur stor eller liten sammandragningen är. Vi nöjer oss inte med att enbart lova klimatneutralisering utan kunden erbjuds att kompensera sitt möte så att den blir klimatpositiv, genom köp av utsläppsrätter via SNF, Sveriges Naturskyddsförening.

– Vi är väl närmast förvånade över att ingen annan erbjuder denna tjänst. En del flygbolag ligger långt före eftersom de sedan länge erbjuder möjlighet att klimatkompensera flygresan för såväl privatpersoner som företag.

Peppar Svensk Mötesdesign lever som de lär, de är idag ett klimatneutralt företag och har gjort verksamheten Klimatpositiv.

– Utöver den mängd koldioxid vi producerar genom vår verksamhet idag väljer vi att kompensera med ytterligare 15 procent. Kompenseringen sker genom Svenska Naturskyddsföreningen som vi ger i uppdrag att köpa utsläppsrätter. Samtidigt stöder vi SNF:s arbete med klimatfrågor.