platsannonser
Konferenssamordnare
till Citykonferensen/Ingenjörshuset.
Helsingborg Convention & Event Bureau
söker en Destinationssäljare.
Vi söker projektassistent
till MKONs team i Malmö!
Local Sales Executive/Manager
at Generator in Stockholm.
nyheter
design skapar möten
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell förnyas.
hållbarhet i fokus
Clarions nya miljösatsning en succé
- lägre förbrukning och en miljon kronor till UNICEF.
stora möten
Borås tar emot 300
deltagare från Sveriges kart- och mätkompetens.
möten förädlar och utvecklar kunskap
Malmö stad nobbade stor IT-konferens
– kunde inte se nyttan.
mat och möten
Stockholmsmässan
arrangerar matfestival i Kungsträdgården.
hotell
Tillväxt på Arlanda
får hotellprojekt att växa.
kunskapsutveckling
Södertälje Science Park
tar initiativ till Science Week.
omvärldsanalys
Stockholm klättrar
som internationell mötesstad.
statistik
Uppsala passerade Göteborg
i ICCA-statistiken.
möten utvecklar kunskap
10 000 kunder
ska inspireras till bättre möten. Scandic lanserar nytt möteskoncept.
RSS
rss_icon
Länkar
Offensivt Madrid satsar på kineser till sina kongresser

I Madrid har man en stark tro på att Kina har en stor potential för kunna skicka många kineser till kongresserna i den spanska huvudstaden. För andra året i rad är Madrid Visitors & Convention Bureau återigen med på CIBTM-mässan i en stor satsning.

Madrid Visitors & Convention Bureau har med sig flera partners till satsningen i Beijing. På mässan, som pågår den 17-19 september, presenteras Madrid under parollen "Madrid – här är det ett nöje att göra affärer”.

Madrids kommunfullmäktige ska visa stadens fördelar som en destination för incentive, konferenser, möten och events för kinesiska företag, och samtidigt fortsätta stärka arbetet staden satsat på under de senaste åren. Bland annat har man genomfört flera presentationer i Peking och Shanghai.

Kina anses i Spanien vara en av de mest blomstrande av alla tillväxtekonomier och beräknas generera cirka 100 miljoner turister år 2015. Många av dem är inte alls turister utan kunskapstörstande individer som vill lära mer på kongresser i Europa.

Kina är en marknad som prioriteras eftersom dess särdrag och utveckling kan ha en stor inverkan för Madrid som en destination. Under 2012 hade Madrid 62 195 besökare från Kina, vilket är plus 18,41 procent jämfört med föregående år. Dessutom finns det idag 221 direktflyg mellan Kina och Madrid per år.

Den spanska huvudstaden vill behålla och stärka sin position och närvaro på den asiatiska marknaden, och enligt ICCA-statistiken gick Madrid från sjätte till fjärde plats bland de största mötesstäderna när de passerade Barcelona och Singapore.

Antalet möten ökade med 56 procent jämfört med föregående år och nådde 17 538, av dem var 6 550 kongresser, en imponerande ökning med 140 procent.

I november genomför Madrid en fam-trip för de 15 största kinesiska resebyråerna tillsammans med Air China. Då presenteras  stadens viktigaste infrastruktur och mötesanläggningar, men också de speciella arenor, hotell och det transportsystem som är så viktigt vid stora internationella kongresser och företagsevent.

 

Bilden: Det moderna Madrid lyser allt starkare. Foto: iStock.