platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Kinesisk investering kan snabba på höghastighetsbanan

"8 million city" är ett spännande projekt som handlar om att knyta samman Olso och Köpenhamn och därmed även dra in Göteborg som mellanstation. Det handlar om "innovation och cooperation", och det handlar i hög grad om ett höghastighetståg mellan städerna.

De beräkningar som hittills är gjorda pekar på en investeringskostnad på cirka 100 miljarder kronor för svensk del för en upphöjd bana byggd på pelare. Snabbtåget är tänkt att kapa restiden mellan den norska och danska huvudstaden till i allra bästa fall 2 timmar 30 minuter.

På ett seminarium  i Stockholm i förra veckan steg det statliga kinesiska byggbolaget China National Machinery Import & Export Corporation, CMC, fram med ett förslag om att stå för finansieringen av projektet.

En annan tänkbar finansiär skulle kunna vara den norska oljefonden som är god för knappt 4 300 miljarder svenska kronor, och bland annat har köpt in sig i Eurotunneln mellan England och fastlandseuropa.

Inga beslut är fattade men på Region Skåne är man optimistisk och i Göteborg säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S), att infrastruktursatsningen är av avgörande betydelse för Göteborgs utveckling.