platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Omvärldsanalys
Hotellbokningar utanför resepolicyn
är fortfarande ett problem.
nytt uppdrag
Umeå Congress
tecknar nytt ramavtal med Linköpings Universitet och anställer.

Yasuragi
lanserar nya TV-fria rum.
omvärldsanalys
Internetstiftelsen investerar en miljon kronor
i mötesplatsen Foo Café.

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny rapport om upplevelser i Stockholm

Att åka ubåt för att se Stockholm ur ett nytt perspektiv toppar listan över upplevelser som skulle lyfta fram det bästa med huvudstaden. Man vill vara med om något nytt som är värt att prata om, gärna något äventyrligt och skärgården är en favoritplats.

Det visar en ny undersökning där stockholmare har fått tycka till om huvudstaden, hur man bäst upplever den och hur man helst visar upp den för besökare. Resultatet av undersökningen ligger delvis till grund för utvecklingen av Mastercards nya upplevelseprogram Priceless Stockholm som lanseras den 25 april.

Undersökningen visar att stockholmare värdesätter tid med familjen och att de gärna tar del av upplevelser av det äventyrligre slaget, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för Mastercard i Norden och Baltikum.

Så här ser stockholmare på sin stad:

• Om stockholmare bara får beskriva staden med ett enda ord är 89 procent av dessa positiva. I topp ligger ord som”vacker”. Medan de som anger ett negativt ord nämner ängslig och stress.

• 61 procent tycker att Stockholm är bäst på sommaren. Inte en enda stockholmare tycker att staden är bäst under vinterhalvåret.

 

• Den person som flest tycker personifierar Stockholm är kungen följd av kronprinsessan Victoria. På tredje plats hamnar Lasse Berghagen.

 

• Favoritplats är skärgården (18 procent) följt av Djurgården (13). Äventyr och utflykter, skärgården, Gamla stan och restaurang Gondolen, med utsikt över Stockholms inlopp, är vad stockholmare vill visa för besökare. Åtta av tio tycker att huvudstaden är en bra shoppingstad.

 

Topplista över upplevelser stockholmare vill testa:

• Åka ubåt (27 procent).

• Köra tunnelbana på natten (15 procent).

• Rida med vaktparaden (10 procent).

 

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos på uppdrag av Mastercard. Den är utförd på 1003 män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län mellan december 2012 – januari 2013. I tillägg till undersökningen har också intervjuer med utvalda stockholmsprofiler och bloggare genomförts.