platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Abu Dhabi startar Convention Bureau

Abu Dhabi har öppnat en Convention Bureau med stora ambitioner att klättra på ICCAs lista över världens mest framgångsrika kongressdestinationer. Emiratet låg på plats 234 efter 2011 och tog sig, enligt egen uppgift, upp till närmare plats 150 under förra året.

Målet är solklart: Att vara bland de 50 bästa inom fem år. Och de är beredda att ställa upp med stora pengar för att locka fler möten till sin destination.

Abu Dhabi Convention Bureau blir en enhet inom Abu Dhabi Tourism & Culturr Authority, TCA Abu Dhabi, och ska jobba för en ökning av kongresser, konferenser, företagsevent och mässor inom emiratet samt fördjupa samarbetat med internationella organisationer i mötesindustrin.

– Vi ger fri, opartisk hjälp och stöd till professionella kongresser, till incentive- och mötesplanerare, men också till företag och föreningar så att de kan ansöka, vinna och genomföra olika slags möten här, säger Jasem Al Darmaki, biträdande generaldirektör för TCA Abu Dhabi.

– Under 2011 rankade ICCA Abu Dhabi på plats 234 i världen för genomförda ICCA-möten. Realistiskt räknar vi med att vara inom ICCAs topp-150 när rankingen avslöjas i vår.

Lanseringen följer en detaljerad ekonomisk konsekvensanalys som beställts av TCA Abu Dhabi och som visade att 19 procent av besökarna på de globala eventen var utländska deltagare och inte bosatta i Förenade Arabemiraten.

Besökarna spenderade 2 723 dollar per event medan de inhemska deltagarna bara gjorde av med 174 dollar. Under 2010 var de totala ekonomiska effekterna av genomförda affärsevent i emiratet värda 653 000 000 dollar.

– Studien visar att vår satsning är rätt och självklar, säger Ali Saeed bin Harmel Al Dhaheri, vd för ADNEC. Med tanke på nybildade Abu Dhabi Convention Bureau räknar vi med att i genomsnitt öka vår tillväxt för verksamheten med runt tio procent per år.

– ADNEC-kongressen 2012 var en vattendelare för våra internationella kongressambitioner. Mötet är fortfarande den största kongressen som hittills hållits i emiratet med närmare 12 000 delegater. Åttio procent av dem var förstagångsbesökare, säger Mubarak al Nuaimi, Marketing Director för TCA Abu Dhabi.

Abu Dhabi har idag 1,6 miljoner invånare men redan år 2030 förväntas de vara tre miljoner. Av dem är cirka 20 procent abu dhabier.

 

Bilden: Museet Louvre Abu Dhabi öppnar 2015 och är ett samarbete mellan Abu Dhabi och den franska staten. Byggnaderna har ritats av arikitekt Jean Nouvel, och är en samling paviljonger, plazor, gränder och kanaler som verkar flyta helt på vattnet.