platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter

Thomas Engelhart
lämnar Scandic Hotels.
Omvärldsanalys
Minnesota hjälper KTH Campus att fylla 100 år
100 talare, 50 timmar nonstop!
resehandling i förvandling
Resia förvandlar resebyrån till studio
Resia Travel Studio finns i Kungsbacka.
flygindustrin
Flygresorna i världen
ökade med sju procent under 2016.
hotellnytt
HKC Hotels väljer Best Western
för sin storsatsning i Göteborg.
New Nordics by SAS
SAS utökar menyn i SAS Go
med fokus på resenärers livsstil och kostbehov.
På nytt uppdrag
Forenom
rekryterar destinationsexpert för att växa i Skåne.
Mässor skapar möten
Spirande och spännande
på Elmia Garden.
möten kan skapa GaSELLER
Dagens Industri
utser Trippus som gasellvinnare för 5:e året i rad.
möten skapar nya synapser
Borås arrangerar Nationell historiekonferens
med 400 deltagare.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden skär ned kraftigt på Möten & Incentive

Neddragningarna drabbar också till viss del travel trade-anställda, som bland annat arbetar mot tour-operatörer internationellt, och flera tjänster i Stockholm. Men vd Thomas Brühl gör klart att det inte är färdigförhandlat. Vissa personer kan komma att erbjudas nya jobb inom organisationen.

Kommunikationsföretaget har M&I-ansvariga på åtta marknader utanför Sverige: Danmark/Norge, Tyskland, England, USA, Spanien, Frankrike och Italien. I de två sistnämnda länderna är de M&I-ansvariga personerna också landschefer.

– Med respekt för de individer det berör och att vi är mitt i diskussionen får det ta den tid det tar, säger Thomas Brühl. Vi har gått igenom flera scenarier, och det är ett av flera strategiska grepp att skära bort M&I. Det handlar också om att dra ned på kommande engångskostnader och investeringar som i fortsättningen inte blir lika omfattande.

– Om vi tidigare har legat på ett snitt av 20 procents investering i våra partnerskap inom leisure med våra partners kommer det att dras ned till cirka 15 procent i snitt, så vi slutar inte investera.

– Vårt mål är att övergången sker så smidigt som möjligt för svensk mötesindustri. Vi arbetar för att beslutet i så liten utsträckning som möjligt ska drabba våra partners och har en dialog om hur vi tillsammans ska kunna göra detta så smidigt som möjligt.

EIBTM-mässan den 27-29 november i Barcelona genomförs  enligt plan. Hur det blir med IMEX Frankfurt och den nya engelska mässan Meetings Show i London den 9-11 i juli 2013, där Visit Sweden har bokat en monterplats, är ännu inte beslutat.

– Självklart tycker jag att detta är väldigt, väldigt tråkigt att behöva genomföra. Vi har massor av värden som vi byggt upp i långa relationer bland annat ute i Europa, och vi gör allt för att behålla våra bästa kompetenser inom området.

– Det är sorgligt, men ibland måste man göra vissa vägval. Om tre månader har vi 20 miljoner kronor mindre per år till det vi vill göra, då måste beslut fattas nu som drabbar viss verksamhet. Vår affärsplan ligger fast men vi tappar i tempo. När det gäller marknadsföringen med destinationer och regioner har vi haft en tillväxt med 15-20 procent per år och ingenting pekar på att det minskar, säger Thomas Brühl.