platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Drygt hälften av svenska företag väljer videomöten
Enligt en ny undersökning från TNS Gallup, genomförd i Norden på uppdrag av telekomföretaget TDC, väljer idag drygt hälften (54 procent) av svenska företag att ersätta många av sina möten och affärsresor med videokonferenser.

Att minska resandet är den enskilt största drivkraften till att välja videokonferenser, tycker 92 procent. Konsekvensen av minskat resande, kostnadsbesparingar samt ökad tillgänglighet och kommunikation med kollegor är andra starka drivkrafter till att välja videokonferenser.

– Vi ställer allt högre krav på att tiden vi lägger ner på vårt arbete används på ett så effektivt och meningsfullt sätt som möjligt. Att välja videokonferenser istället för tidskrävande och dyra affärsresor blir mer och mer självklart. Tids- och kostnadseffektivitet tillsammans med förbättrad livskvalitet värderas idag mycket högt av de flesta, säger Lars Schön, videokonferensansvarig på försäljningsavdelningen för TDC Sverige.

Femtiosju procent av de svenska bolagen anser miljöaspekten vara avgörande vid valet av videokonferens som mötesform. Ett minskat resande till förmån för ett ökad användande av videomöten bidrar till minskade Co2-utsläpp, vilket tydligt kan påvisas och dokumenteras. Hänsyn till miljön är viktigare i Sverige och Norge än vad det är i Finland när mötesmetod väljs.

Synen på videokonferens som mötesmetod skiljer sig tydligt mellan de nordiska länderna ur ett internt mötesperspektiv. Bland svenska bolag anser 61 procent att videokonferens framför allt är ett internt mötesalternativ. Det kan jämföras med 51 procent av de norska och 36 procent av den finska företagen.

– I november lanserade vi den första operatörsbaserade videotjänsten på den nordiska marknaden. Videomöten jämställs med övrig kommunikation och alla investeringar i hårdvara och infrastruktur elimineras, säger Lars Schön.

Studien visar att 41 procent av alla svenska företag uppmuntrar sina anställda att använda video. Finland har en mer positiv syn på videokonferenser då hälften av alla företag uppmuntrar till videokonferenser, men bara 27 procent av de norska företagen.

Studien genomfördes bland privata företag och offentlig sektor i Sverige, Norge och Finland med totalt 909 respondenter, 307 i Sverige, 445 i Finland och 157 i Norge.